responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 2  صفحه : 210

انجام دهند صحيح است. هر چند معصيت كرده‌اند. و نايب گرفتن براى متوفى در صورتى صحيح و مجزى است كه مجاز در استنابه باشند.

س 104- فيش حج متوفى، به مبلغ زيادى در بازار خريدارى مى‌شود، و به كمتر از آن مبلغ، مى‌توان براى ميت نايب گرفت، آيا مى‌توان از آن فيش براى رفتن به حج استفاده كرد، در حالى كه مازاد قيمت آن متعلق به ورثه است و چنانچه ميّت وارث صغير داشته باشد، چطور؟

ج- چنانچه وصيتى نسبت به حج بلدى نداشته باشد. مى‌توان از ميقات براى ميت در صورت استقرار حج براى او استنابه كرد. و فيش را در اختيار ديگرى قرار داده و ما به التفاوت، بين همه ورثه طبق قانون شرع تقسيم گردد. و در اين فرض فرقى بين داشتن صغير يا نداشتن آن نيست. و در صورت نبودن وصيت و عدم استقرار حج با وجود صغير بايد سهم صغير از مجموع فيش به هر صورت رعايت شود.

س 105- حج واجبى كه در ذمه متوفى‌ بوده آيا پسر بزرگش بايد ادا كند؟ يا پسر كوچكش هم شرعاً جايز است بجا آورد؟

ج- اگر حج بر متوفى مستقر و واجب بوده. يعنى مى‌توانسته به حج برود و نرفته است. واجب است از اموال او برايش حج نيابتى انجام دهند. و اختصاص به پسر بزرگتر ندارد. و مى‌توانند هر كسى را نايب كنند. اگر چه از ميقات باشد.

س 106- اگر متوفى‌ وصيت مسلمى داشته باشد كه وارث معينى حج او را ادا كند، آيا اين وصيت معتبر خواهد بود؟

ج- اگر اطمينان به وصيت داريد، بايد طبق وصيت عمل كنيد.

س 107- كسى كه تاكنون به حج نرفته است و اولين سفر اوست، آيا مى‌تواند

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 2  صفحه : 210
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست