موجب بطلان حج نمىشود. مشروط بر اينكه لباس احرام از مالى
كه خمس به آن تعلق نگرفته تهيه شود يا به ذمه خريده شود. كه در اين صورت حج صحيح
است و بايد قربانى هم از پول تخميس شده خريدارى شود.
س 95-
شخصى با پول غير مخمس حوله احرام خريده ولى در حين خريد نمىدانسته كه پول، غير
مخمّس است، آيا احرام و اعمالش صحيح است؟
ج- در
فرض سؤال صحيح است. لكن خمس پولى را كه مصرف كرده مديون است و بايد بدهد.
س 96-
شخصى با پول غير مخمس لباس احرام تهيه كرده، و با اينكه توجه داشته است با همان
لباس، طواف و نماز طواف را انجام داده و از همان پول نيز قربانى خريده است، حكم حج
او چگونه است و وظيفه فعلى او چيست؟
ج- اين
شخص فعلًا بايد از محرمات احرام اجتناب كند تا يك عمره مفرده، و لو با استنابه
انجام دهد و پس از آن از احرام خارج شود و اگر حج بر او واجب بوده است بايد در
سالهاى آينده حج را صحيحاً انجام دهد و اگر واجب نبوده است حج واجب نيست.
س 97- در
جايى كه عدهاى منتظر نوبتشان براى رفتن به حج واجب هستند، آيا جايز است براى
مرتبه دوم و بيشتر به حج رفت و جاى آنها را گرفت؟
ج-
گرچه شرعاً حجش صحيح است، ولى از انجام آن در اين شرايط خوددارى شود.