غفلت از قرارداد و شرط، عمره تمتع انجام داده است فعلًا
وظيفهاش چيست؟
ج- در
هر دو صورت عمره او صحيح است و اگر شرطكننده اجازه داد واجب است محرم به حج تمتع
شود و حج انجام دهد ولى اگر اجازه نداد حج تمتع واجب نيست و اجير مىتواند به همان
عمرهاى كه انجام داده اكتفا كند و احتياط مستحب آن است كه يك طواف نساء بجاآورد و
اگر بدون اجازه طرف قرارداد، محرم به حج تمتع شد باز صحيح است و بايد حج را تمام
كند لكن در اين فرض طرف قرارداد حق فسخ قرار داد را دارد.
س 75- كسى
كه به حد بلوغ نرسيده مكه مىرود و حج بجا مىآورد، جاى حج واجب را مىگيرد؟
ج-
انسان قبل از بلوغ تكليفى ندارد. لكن اگر كودك را مكه بردند و محرم به احرام حجّش
كردند مانعى ندارد. ولى جاى حج واجب را نمىگيرد. و پس از بلوغ اگر مستطيع شد،
بايد حج بجا آورد.
س 76-
شخصى با وجود تمام شرايط، حجة الإسلام خود را انجام داد و در مكه بود كه اموالش در
وطن تلف شد، يا هزينه مراجعتِ به وطنِ او تلف شد، آيا در اين صورت حج او از حجة
الإسلام كفايت مىكند؟
ج- در
فرض سؤال كه رجوع به كفايت، يا هزينه مراجعت به وطن تلف شده، احتياط آن است كه به
آن حج اكتفا نكند و در صورتى كه سالهاى بعد استطاعت داشت حجة الإسلام را اعاده
كند.
س 77-
شخصى كه مخارج حج را دارد، امّا در برگشت از سفر حج براى دادن وليمه يا مخارج
زندگى مقروض مىشود و يا به وجوه شرعى مانند خمس و زكات نيازمند است، آيا چنين
شخصى مستطيع است؟