طورى
كه بگويند مثلًا دو مرتبه يا سه مرتبه زلزله شد در اين صورت نماز آيات متعدد و
براى هر زلزلهاى يك نماز واجب مىشود.
س
147- اگر انسان از طريق اخبار دستهجمعى يا از قواعد علمى و نجومى مطلع
شد كه روز بعد خورشيد يا ماه مىگيرد و اتفاقاً در وقت گرفتگىِ آنها غافل شد يا
خواب بود و پس از آنكه كاملًا بازشد يادش آمد يا بيدار شد، آيا بايد نماز آيات
بخواند؟
ج- در فرض سؤال اگر تمام خورشيد يا ماه گرفته بوده، بايد قضاى نماز
آيات را بخواند و الّا واجب نيست، بلى اگر قبلًا علم پيدا كرده كه فلان وقت خورشيد
يا ماه مىگيرد و در آن وقت غافل شد يا خواب بود، در اين صورت بنابر احتياط قضاى
نماز آيات را بخواند و لو اينكه تمام آنها نگرفته بوده است.
س
148- اگر بعد از ظهر ثابت شود كه عيد فطر است، آيا جايز است نماز عيد
را روز بعد اقامه كنند؟
ج- در فرض سؤال اقامه آن رجاءً مانعى ندارد.
روزه
س
1- شخصى پيش از اذان صبح جنب بوده و نمىدانسته است آيا مىتواند بعد
از اذان صبح با همان جنابت، نيت روزه قضاى ماه رمضان و يا غيره كند؟
ج- بنابر اقوى بقاء غير عمدى بر جنابت در خصوص قضاى روزه ماه رمضان
موجب بطلان است و لذا در فرض سؤال نمىتواند نيت قضاى رمضان كند و صحيح نيست، ولى
نسبت به غير آن مضرّ و مبطل نيست، لذا در فرض سؤال مىتواند نيت روزه ديگرى كند و
صحيح است.
س
2- شخصى جنب بوده و عمداً با حال جنابت باقى مانده است تا اذان صبح
شده، يا جنب بوده و خواب مانده است، فعلًا كه قبل از ظهر است آيا مىتواند نيت
روزه استيجارى كند؟
ج- در فرض سؤال ظاهراً نيت روزه استيجارى اشكال ندارد، ولى خلاف
احتياط است.
س
3- بين مسأله 1644 رساله توضيح المسائل با استفتائى كه در جامع
المسائل از آن حضرت نقل شده تناقضى وجود دارد و آن اينكه در جامع المسائل نيت
خوردن روزه را مبطل دانستهايد و حال آنكه در رساله