آنها
كه موقوفات ندارند در پرداخت بهاى آب مشكل دارند؛ بفرماييد: اولًا: آيا خلاف
مقررات دولت اسلامى عمل كردن جايز است؟ ثانياً: در فرضى كه مساجد موقوفه نداشته
باشند و يا به اندازه كافى نباشد، حكم كسانى كه از آب مسجد استفاده مىكنند چيست؟
و آيا بايد به اندازه مصرف به مسجد كمك كنند؟ ثالثاً: چنانچه بعضى از افراد وجوه
آب و مانند آن را بپردازند از ديگران ساقط مىشود؟
ج- اولًا: عمل كردن بر خلاف مقررات جمهورى اسلامى جايز نيست. ثانياً:
در فرض مذكور كسانى كه با آب مسجد وضو مىگيرند، بايد نيّت داشته باشند كه پول آب
را به مقدارى كه مصرف مىكنند بدهند و اگر بدانند كسى پول آب را نمىدهد و خودشان
نيز نيّت پرداخت پول آب را نداشته باشند، وضوى آنان صحيح نيست. ثالثاً: بلى از
عهده ديگران ساقط مىشود.
س
61- اهالى محلهاى زمينى را خريدارى كرده و زيرزمينى به عنوان مسجد در
آن احداث كردهاند و پس از چند سال اقامه نماز در آن زيرزمين، طبقه فوقانى آن را
تكميل كرده و چند سالى هم در طبقه بالا نماز خواندهاند و زيرزمين مسجد را به
عنوان انبارى به كسى اجاره دادهاند و اجاره آن را گرفته صرف مسجد كردهاند، آيا
با گذشت چند سال اقامه نماز در آن محل و با توجه به اينكه مسجد متولى خاصى نداشته،
مىشود گفت اين ساختمان حكم مسجد را دارد و احكام مسجد بر آن مترتب مىشود؟ و نيز
آيا اجاره دادن طبقه تحتانى آن جايز است؟ و ضمناً مبالغى كه از طريق اخذ اجاره صرف
ساختمان مسجد شده چه حكمى