س
49- آيا كثير الشك، در نمازهاى دو ركعتى و سه ركعتى هم نبايد به شك
خود اعتنا كند؟ در نمازهاى چهار ركعتى كه شك او در 1 و 2 است چطور؟
ج- بلى كثيرالشك نبايد اعتنا كند و فرقى بين نمازها و شك در 1 و 2 و
غيره نيست.
س
50- شخصى در اثناى نماز، شك در صحت نماز خود مىكند و آن را رها كرده
و بلافاصله و بدون انجام كارى كه نماز را باطل مىكند، مجدداً نماز ديگرى شروع
مىكند، آيا نمازش صحيح است و آيا در اين مسأله فرقى بين اول نماز يا وسط آن وجود
دارد؟
ج- اولًا به صرف شك، قطع نماز جايز نمىشود بلكه لازم است مسائل
شكيات را بطورى كه در توضيح المسائل بيان شده، ياد بگيرند و در هنگام عروض شك طبق
آنها عمل كنند. و ثانياً نيت قطع، بدون انجام كارى كه موجب بطلان نماز شود،
نمازگزار را از نمازى كه مشغول بوده خارج نمىكند لذا در مواردى كه مىخواهند
نمازى را رها كنند و نماز ديگرى را شروع كنند بايد منافى انجام دهند، مثلًا حرف
بزنند يا پشت به قبله كنند، پس از آن به نماز ديگرى مشغول شوند و در اين مسأله
فرقى بين نماز جماعت و فرادى و اول و وسط نماز نيست.
س
51- اگر كسى به خيال اين كه به ركوع امام مىرسد اقتدا كرد ولى به
ركوع نرسيد سپس نماز را قطع كرد و بدون انجام دادن كارى كه نماز را باطل مىكند
مجدداً تكبيرة الاحرام گفت و نماز را به جماعت يا فرادى خواند وظيفهاش چيست؟
ج- در فرض سؤال بايد نماز را اعاده كند و فرقى بين جماعت و فرادا
نيست.