responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 423

جواب: در فرض سؤال كه زوج حاضر به نفقه دادن نيست، زن مى‌تواند به حاكم شرع مراجعه كند، تا او به زوج اخطار كند و او را ملزم به پرداخت نفقه يا طلاق كند. پس اگر حاضر نشد و از پرداخت نفقه و طلاق امتناع كرد. در اين صورت زن را به تقاضاى خودش مطلقه مى‌كند و پس از مطلقه شدن و گذشتن عدّه طلاق، به هر كس مايل بود مى‌تواند شوهر كند.

سؤال 1595: شخصى جهت اشتغال به كار در كويت، از منزل خارج و در دريا اسير نيروهاى عراقى مى‌گردد. بعد از مدّتى كه از غيبت او مى‌گذرد، زنش كه اطلاعى از او نداشته جهت تعيين تكليف و طلاق به دادگاه مراجعه و بعد از گذشت مدّت شش سال از روزى كه شوهرش از منزل خارج شده، به موجب حكم دادگاه مطلقه مى‌گردد و با رعايت عدّه شرعى به عقد ازدواج ديگرى در مى‌آيد، كه صاحب يك فرزند نيز مى‌شود؛ بعد از آزادى اسرا، شوهر بانوى مزبور پيدا مى‌شود ولى زن مزبور مجدّدا تقاضاى طلاق مى‌كند و دادگاه حكم طلاق از همسر اوّل را صادر، و زن در دفترخانه مطلّقه مى‌گردد. آيا اين زن مى‌تواند با شوهر دومش كه داراى فرزندى نيز او هست ازدواج كند يا خير؟

جواب: چنانچه دادگاه شرعى و با رعايت شرايط طلاق او را طلاق داده است، و بعد از انقضاى عده، شوهر رفته است، پس از آمدن شوهر اوّل، وى حقى ندارد و زن به زوجيت شوهر دوم باقى است. مگر آنكه شوهر دوم وى را مطلقه كند.

سؤال 1596: مردى است كه نفقه همسر خود را نمى‌دهد و او را مورد ايذاء و اذيت قرار مى‌دهد و حاضر به طلاق دادن او حتى طلاق خلع نمى‌باشد، آيا مى‌شود او را مجبور به طلاق دادن كرد؟

جواب: اختيار طلاق با شوهر است و حاكم شرع مى‌تواند در صورت مطالبه زوجه، شوهر را وادارد كه حقوق زن را داد كند. و در بعضى از موارد حاكم شرع مى‌تواند طلاق دهد.

سؤال 1597: در ضمن عقد به زوجه وكالت مى‌دهند كه در بعضى موارد خود را مطلقه كند.

در صورت مطلقه كردن آيا مستحق مهر است يا خير؟ و آيا طلاق رجعى مى‌شود يا بائن؟ و در

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 423
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست