مسأله 119:
تمام شرطهايى كه براى صحيح بودن وضو گفته شد [1]، در
صحيح بودن غسل هم شرط است، بجز موالات. همچنين لازم نيست بدن را از بالا به پائين
بشويد.
مسأله 120: كسى
كه چند غسل بر او واجب است، مىتواند به نيّت همه آنها يك غسل بجا آورد.
مسأله 121: كسى
كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد، بلكه با غسلهاى واجب ديگر غير از
غسل استحاضه متوسطه نيز مىتواند بدون وضو نماز بخواند، اگر چه بهتر است وضو هم
بگيرد.
مسأله 122: در
غسل ارتماسى بايد تمام بدن پاك باشد، ولى در غسل ترتيبى پاك بودن تمام بدن لازم
نيست، بنابراين اگر هر قسمتى را پيش از غسل دادنِ همان قسمت آب بكشد، كافى است.
مسأله 123: غسل
جبيرهاى مثل وضوى جبيرهاى است.
[2]
مسأله 124: كسى
كه روزه واجب گرفته، نمىتواند در حال روزه غسل ارتماسى انجام دهد، چون روزهدار
نبايد تمام سر را در آب فرو برد. ولى اگر از روى فراموشى غسل ارتماسى كند صحيح
است.
مسأله 125: در
غسل لازم نيست تمام بدن با دست شسته شود و چنانچه با نيت غسل آب را به تمام بدن
برساند، كافى است.