نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 559
بحث
مىكنيم، زيرا هم جنبه علمى دارد و هم ثمره عملى برآن مترتّب است.
كلام
مرحوم آخوند در ارتباط با ثمره بحث حقيقت شرعيّه
همان
گونه كه اشاره كرديم، مرحوم آخوند معتقد است: بحث حقيقت شرعيّه داراى ثمره عملى
است. آن ثمره اين است كه اگر ما قائل به ثبوت حقيقت شرعيه شويم و استعمالى را در
كلام شارع بيابيم و بدانيم كه آن استعمال، متأخّر از وضع شارع- يعنى بعد از ثبوت
حقيقت شرعيه- بوده است، در اين صورت، ما آن لفظ را بر معناى شرعى حمل مىكنيم.
مثلًا اگر رسول خدا صلى الله عليه و آله فرموده باشد: «صلِّ عند رؤية الهلال» بايد
لفظ «صلِّ» را بر معناى شرعى- يعنى هيئات و افعال مخصوص- حمل كنيم. ولى اگر كسى
قائل به عدم ثبوت حقيقت شرعيّه بشود، بايد اين «صلِّ» را بر معناى لغوى حمل كند
زيرا قرينهاى بر معناى مجازى- معناى جديد- وجود ندارد. امّا اگر قائل به ثبوت
حقيقت شرعيّه شديم و با استعمالى از استعمالات شارع مواجه شديم ولى تاريخ استعمال
براى ما مجهول بود و نتوانستيم تأخّر استعمال از وضع شارع را احراز كنيم، در اينجا
دو نظريه وجود دارد كه مرحوم آخوند به هر دو اشاره كرده است: [1] نظريه اوّل: اصل، تأخّر استعمال از وضع
است، بنابراين، استعمال مذكور را بر معناى شرعى حمل مىكنيم. بررسى نظريه اوّل: ما از قائلين به اين
نظريه سؤال مىكنيم: مراد شما از اصالت تأخر
استعمال چيست؟ جواب مىدهند: مراد، همان اصالت تأخّر حادث
است. معناى اين اصل اين است كه اگر حدوث يك حادث براى ما قطعى بود- مثلًا مىدانيم
زيد از سفر آمده است ولى