نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 364
لازمه
اتّحاد در ماهيت، اتّحاد در وجود هم هست ولى در اين حمل كارى به اتّحاد در وجود
نداريم. حال اگر بگوييم: «الإنسان ليس بحيوان ناهق» معناى اين قضيّه سلبيّه، سلب
اتّحاد وجودى نيست بلكه آنچه در اين قضيّه، سلب مىشود از سنخ همان چيزى است كه در
قضيّه «الإنسان حيوان ناطق» اثبات مىشد. يعنى در هر دو، اتّحاد ماهوى مطرح است،
در اوّلى اتّحاد ماهوى ثابت مىشود و در دوّمى نفى مىشود. بنابراين، ملاك در
قضايا فرق دارد. و حتى در مثل «الإنسان إنسان» كه اتّحاد در مفهوم مطرح است،
مىتوان بر اساس اتّحاد مفهومى، قضيّهاى سالبه تشكيل داد و چنين گفت: «الإنسان
ليس بحيوان ناطق» يعنى «انسان» و «حيوان ناطق» اتّحاد مفهومى ندارند و اگر
«الإنسان حيوان ناطق» را روى ملاك اتّحاد مفهومى تشكيل داديد، غلط است، زيرا
اتّحاد «انسان» و «حيوان ناطق» اتّحاد ماهوى است نه مفهومى.
پس
ملاك در قضاياى سالبه، سلب اتّحاد و هوهويت است. ولى آن اتّحاد و هوهويتى سلب
مىشود كه اگر اين قضيّه سالبه را به موجبه تبديل مىكرديم آن قضيّه موجبه واجد آن
هوهويت بود. قضيّه «زيدٌ ليس بقائم» در مقابل «زيدٌ قائمٌ» است و همان گونه كه در
قضيّه «زيدٌ قائمٌ» اتّحاد وجودى مطرح است در قضيّه «زيدٌ ليس بقائم» هم نفى
اتّحاد وجودى مطرح است.
مباحث
خبر و انشاء
پس
از بيان مقدّمه فوق در رابطه با قضاياى حمليّه، به بحث در مورد خبر و انشاء
مىپردازيم. مرحوم آخوند پس از آنكه مبناى خودشان را در رابطه با حروف ذكر كرده و
فرمود: «حروف در تمام مراحل سهگانه «وضع، موضوع له و مستعمل فيه» متّحد مىباشند
و اختلاف بين اسم و حرف، فقط از ناحيه مقام استعمال است»، در دنباله بحث
مىفرمايد: «بعيد نيست اختلاف بين خبر و انشاء نيز مانند اختلاف بين حروف و اسماء
باشد
نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 364