نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 263
در
تمام قضايا- حتى در مسأله وضع- آنچه داراى اصالت است «ملحوظ بالعرض» مىباشد، زيرا
اگر گفته شود: «زيدٌ موجود في الخارج» بدون شك، آنچه در خارج موجود بوده و داراى
اصالت است همان شخصى است كه مثلًا در فاصله دهمترى ما قرار دارد نه آنچه در ذهن
ماست. در حالى كه وجود خارجى، به عنوان «ملحوظ بالعرض» و وجود ذهنى به عنوان
«ملحوظ بالذات» مطرح است. از اين بالاتر، قضاياى حمليّهاى داريم كه محمول در آنها
«معدوم» يا «ممتنع» است، مثل «شريك الباري ممتنع» و ما مىدانيم كه در قضيّه
حمليّه نيز- مانند وضع كه معنا بايد در آن تصوّر شود- بايد موضوع و محمول تصوّر
شود. پس در قضيه «شريك الباري ممتنع» بايد «شريك الباري» را تصوّر كرده و به آن وجود
ذهنى بدهيم.
بنابراين
وقتى مىگوييم: «شريك الباري ممتنع»، آنچه امتناع دارد، «وجود ذهنى شريك البارى»
نيست زيرا شريك البارى در ذهن وجود پيدا كرده است، بلكه «وجود خارجى آن» ممتنع
مىباشد. آنچه ملحوظ بالذات است، صورت ذهنى شريك البارى مىباشد كه به عنوان حاكى
از شريك البارى مطرح است، اين صورت ذهنى، موضوع براى قضيّه حمليّه واقع نشده است.
موضوع در قضيّه حمليّه، «شريك البارىِ خارجى»- كه همان ملحوظ بالعرض است- مىباشد.
در نتيجه در قضاياى حمليّه، «ملحوظ بالذات»- يعنى صورت شىء در ذهن- نقشى ندارد و
آنچه به عنوان موضوع قضيّه واقع شده، «ملحوظ بالعرض»- يعنى وجود خارجى شىء- است.
در باب وضع نيز وقتى معناى عام را تصوّر مىكنيم، اگرچه «ملحوظ بالذات» در ذهن
ماست ولى «موضوع له» همان «ملحوظ بالعرض»- كه عبارت از نفس معناى كلى است-
مىباشد.
مطلب
دوّم: بيان محقق عراقى رحمه الله در ارتباط با وضع عام و موضوع له عام
مرحوم
عراقى، معناى ديگرى براى «وضع عام و موضوع له عام» بيان كرده است و اين معنا مبناى
بسيارى از مسائل اصوليه ايشان گرديده است.
نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 263