نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 172
اينگونه
بود. حال از مرحوم عراقى سؤال مىكنيم: چه تفاوتى بين اينگونه مسائل و مسائل
مربوط به مشتق وجود دارد كه شما قسم اوّل را داخل در علم اصول دانسته و قسم دوّم
را خارج مىدانيد؟ اشكال سوّم:
اين اشكال را نيز امام خمينى «دام ظلّه» بر محقق عراقى رحمه الله وارد كرده است،
ايشان مىفرمايد: بنا بر تعريف محقق عراقى رحمه الله، بعضى از قواعد فقهيه داخل در
علم اصول مىشوند، زيرا در عبارت ايشان- همانند عبارت مرحوم نائينى- كلمه
«استنباط» ذكر نشده است، بلكه همان بدست آوردن حكم- شبيه استنتاجى كه مرحوم نائينى
مطرح كردند- ذكر شده است و اين امر سبب مىشود كه بعضى از قواعد فقهيه- مثل قاعده
«ما يضمن بصحيحه يضمن بفاسده»- در تعريف ايشان داخل شود، زيرا اين قاعده راه را
براى تشخيص حكم باز مىكند و به وسيله آن مىتوان حكم بيع فاسد را تشخيص داد. [1] بنابراين، تعريف مرحوم عراقى نيز
نمىتواند تعريف صحيحى باشد.
5-
تعريف آيتاللَّه خويى «دام ظلّه» از علم اصول
آيتاللَّه
خويى «دام ظلّه» در تعريف علم اصول فرموده است:
علم الاصول هو العلم بالقواعد التي تقع بنفسها في طريق استنباط الأحكام الشرعيّة
الكليّة الإلهية من دون حاجة إلى ضميمة كبرى أو صغرى أُصولية اخرى إليها. [2] قبل از ورود به بحث پيرامون تعريف
ايشان، تذكر اين نكته لازم است كه ذكر «صغرى أُصولية» در عبارت ايشان به احتمال
قوى از اشتباه تقريركننده بوده است، زيرا: اوّلًا: ما چيزى بنام «صغراى اصوليه»
نداريم و آنچه به عنوان مسأله اصولى مطرح
[1]- مناهج الوصول إلى علم الاصول، ج 1، ص 50 و
تهذيب الاصول، ج 1، ص 11.