نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 132
[7-]
نظريه مختار ما
بهنظر
مىرسد آنچه امام خمينى «دام ظلّه» در باب تمايز علوم فرمود- كه تمايز علوم را به
سنخيت بين مسائل دانستند- راجحتر از ساير اقوال است، آنهم با حفظ دو جهت زير كه
در طى بحثهاى گذشته به آن اشاره كرديم: جهت اوّل: سنخيت بين مسائل هر علمى، در
رابطه با ذات مسائل است. اين مطلب را مرحوم بروجردى نيز تأييد كرده و تصريح كرد كه
مسأله غرض و مدوِّن و ساير امور، نقشى در اين سنخيت ندارد و سنخيت در رابطه با ذات
مسائل است. ولى اختلاف نظرى كه بين ما و مرحوم بروجردى پيش آمد اين بود كه ايشان
مسائل را به محدوده موضوع و محمول منحصر دانسته و مسأله نسبت را- به عنوان اين كه
معناى حرفى است و در تمام مسائل يكسان است- كنار مىزدند. در حالى كه ما روى
«نسبت» تكيه داشتيم و گفتيم: اگرچه هر مسألهاى نياز به موضوع و محمول دارد ولى
روح مسئله، همان نسبتى است كه بين موضوع و محمول تحقّق دارد و تا وقتى شما بين
«الفاعل» و «مرفوع» ارتباطى ايجاد نكنيد نمىتوانيد مسأله «الفاعل مرفوع» را به
عنوان يك مسأله نحوى مطرح كنيد. و بين اين نسبتها، سنخيتى ذاتى تحقّق دارد. وقتى
«الفاعل مرفوع» و «المفعول منصوب» را ملاحظه مىكنيم مىبينيم بين اين دو مسئله يك
سنخيتى وجود دارد و هر دو بايد در يك علم مورد بحث قرار گيرند.
ولى
اين سنخيت، بين «الفاعل مرفوع» و «الصلاة واجبة» وجود ندارد. جهت دوّم: اين سنخيت
ذاتى، بر غرض تدوين- به وجود ذهنىاش- مقدّم است.
البته
غرض تدوين- به وجود خارجىاش- متأخر از علم است. ولى غرض تدوين- به وجود ذهنىاش-
قبل از تدوين علم، تحقّق پيدا كرده است. بههمينجهت، غرض تدوين، از نظر رتبه،
مقدّم بر اين سنخيت است ولى آنچه ما را به سوى غرض هدايت مىكند و در برخورد
اوّليه با مسائل، با آن روبرو مىشويم، همان مسئله سنخيت است، بههمينجهت ما
گفتيم: هرجا مسأله علت و معلول مطرح بود نمىتوان دست روى
نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 132