نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 119
در
تشكيل جامعى كه اسمش را موضوع علم گذاشتيد دخالتى دارند يا نه؟ اگر بگويند: دخالت
دارد، مىگوييم: پس قبلًا براى شما معلوم شده كه اين ده مسئله، جزء مسائل علم نحو
است. موضوعاتش هم در تشكيل جامعِ موضوعى دخالت داشته و موضوع علم، يك كلّىِ طبيعى
است كه موضوعات اين ده مسئله را نيز شامل مىشود. و اگر چنين است شما چه نيازى به
بحث تمايز علوم داريد؟ چه اثرى بر اين بحث مترتّب مىشود؟ و اگر بگويند: اين ده
مسئله، نقشى در تشكيل جامعِ موضوعى نداشته، مىگوييم:
از
كجا مىدانستيد كه اينها جزء مسائل علم نحو نيست كه در تشكيل جامع آن حسابى باز
نكرديد؟ و اگر بگويند: ترديد داريم كه آيا اين ده مسئله جزء مسائل نحو هست يا
نيست؟
مىگوييم:
پس شما نمىتوانيد جامع روشنى را ارائه دهيد و آن را به عنوان معيار و ضابطه تمايز
مورد استفاده قرار دهيد. به نظر مىرسد كه اشكال مذكور به مرحوم بروجردى و مشهور
قابل دفع نيست.
آيا
اشكال فوق به مرحوم آخوند هم وارد است؟
اشكال
فوق به مرحوم آخوند وارد نيست، زيرا مرحوم آخوند تمايز علوم را به تمايز اغراض
مىداند و در غرض، فرقى نمىكند كه مسائل علم، ده مسئله باشد يا صد مسئله يا هزار
مسئله. مثلًا غرض علم منطق اين است كه انسان را از خطاى در فكر بازمىدارد، خواه
منطق، هزار مسئله داشته باشد يا پنجاه مسئله. و خواه مسائل مشكوك، جزء منطق باشد
يا نباشد. ولى در تشكيل جامع بين محمولات مسائل- كه مرحوم بروجردى معتقد بود- و
جامع بين موضوعات مسائل- كه مشهور عقيده داشتند- وجود و عدم وجود، حتى نسبت به يك
مسئله هم دخالت دارد. دخول و خروج يك مسئله هم موجب تغيير عنوان جامع مىشود. اشكال پنجم: آيا مراد مرحوم بروجردى و
مشهور از جامع، كدام قسم از اقسام
نام کتاب : اصول فقه شيعه نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 1 صفحه : 119