نام کتاب : آئين كيفرى اسلام نویسنده : ترابى شهرضايى، اكبر جلد : 1 صفحه : 574
گذاشتن
تودهى مردم از اهل مسجد و بازار و غيره است، تا هنگام اجراى حدّ اجتماع كنند، و
مراسم اقامهى حدّ را از نزديك ببينند.
در
نتيجه، اين دو حكم استحبابى، منافاتى با آيهى شريفه ندارد.
فرع
دوم: حكم حضور گروه مؤمنين
در
اين فرع دو بحث داريم:
1- آيا حضور گروه مؤمنين واجب است يا مستحب؟
2- تعداد افراد چقدر است؟
بحث
اوّل: وجوب و يا استحباب حضور مؤمنان
ظاهر
آيهى شريفه كه مىفرمايد: وَ لْيَشْهَدْ
عَذَابَهُمَا طَآلِفَةٌ مّنَ الْمُؤْمِنِينَ
امر غايب است كه ظهور در وجوب دارد؛ همانگونه كه فرموده:
فَاجْلِدُواْ كُلَّ وَ حِدٍ مّنْهُمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ
امر حاضر، وظهور در وجوب داشت؛ ليكن شيخ طوسى رحمه الله در كتاب خلاف بر استحباب حضور گروه
مؤمنان ادّعاى اجماع كرده است و با وجود اين ادّعا، نمىتوان به ظاهر آيه تمسّك
كرده، به وجوب حكم كنيم.
امام
راحل رحمه الله از يك طرف دلالت آيه را ديده، و از سوى ديگر، اجماع شخصيّت عظيمى
مانند شيخ طوسى رحمه الله را ملاحظه كردهاند؛ از اين رو، راه احتياط لزومى را طى
كرده است.
به
نظر ما، بايد در عبارت شيخ طوسى رحمه الله دقّتى كرد تا معلوم گردد آيا ادّعاى
اجماع دارد يا نه؟ ايشان مىفرمايد: «يستحبّ أن يحضر عند إقامة الحدّ على الزاني
طائفة من المؤمنين بلا خلاف لقوله: وَ لْيَشْهَدْ
عَذَابَهُمَا طَآلِفَةٌ مّنَ الْمُؤْمِنِينَ
وأقلّ ذلك عشرة وبه قال الحسن البصري». [1] هرچند ظاهر كلام ايشان استحباب است و بر آن ادّعاى «لاخلاف» كرده،
ليكن مطلب را به اينجا ختم نمىكند؛ بله در ادامه به آيه استدلال مىكند. دليلى
كه مرحوم شيخ به آن اعتماد كرده، «لاخلاف» نيست؛ يعنى نمىگويد چون در اين مسأله
اجماع داريم، به