نام کتاب : آئين كيفرى اسلام نویسنده : ترابى شهرضايى، اكبر جلد : 1 صفحه : 530
آيا
براى اجراى حدّ رجم به حفر گودال نياز است، يا آن كه مقصود از حفر، اين است كه
زانى در هنگام پرتاب سنگ در يك جا متمركز باشد، و تمركز با بستن به چوب يا درخت و
امثال آن حاصل مىشود، و يا هيچيك از اين امور لازم نيست؛ بلكه اگر او را در
محلّى قرار داده و اطرافش را احاطه كنند و سنگ از هر طرف مانند سيل به سوى او
سرازير شود، كافى است؟
و
بر فرض اين كه لازم باشد گودالى آماده سازند، آيا بايد پس از قرار دادن زانى در
گودال، اطراف بدنش را با خاك و مانند آن پر كنند تا عنوان دفن محقّق شود- مانند
كاشت درخت كه با خاك ريشههايش را مىپوشانند- يا همين كه او را در گودال قرار
دهند، كافى است؟ تفاوت اين دو حالت در فرار از گودال ظاهر مىشود؛ در صورت اوّل،
فرارش مشكل مىگردد بر خلاف صورت دوم كه به آسانى مىتواند فرار كند.
رواياتى
كه در اين باب رسيده، بيشتر به عنوان «دفن» اشاره دارد؛ هرچند در بعضى از آنها
«حفر حفيرة» ديده مىشود؛ بنابراين، بايد به بررسى روايات پرداخت تا به مفاد آن
عمل شود. لذا، بحث ما در دو مطلب است:
الف: آيا لازم است گودالى حفر شود؟
ب: آيا لازم است مقدارى از بدن مرد و زن زانى براى رجم دفن شود؟
مطلب
اوّل: لزوم حفر گودال
رواياتى
در اين زمينه رسيده است كه عبارتند از:
محمّد بن يعقوب، عن علي بن إبراهيم، عن محمّد بن
عيسى بن عبيد، عن يونس، عن إسحاق بن عمّار، عن أبي بصير، قال: قال أبو عبداللَّه
عليه السلام:
تدفن
المرأة إلى وسطها إذا أرادوا أن يرجموها ويرمي الإمام ثمّ يرمي الناس بعد بأحجار
صغار. [1]
فقه
الحديث: در اين موثّقه، امام صادق عليه السلام فرمود: هنگامى كه بخواهند
زنى را رجم كنند، تا وسط او را دفن مىكنند- معناى وسط در مقدار دفن مىآيد- اوّل
امام سنگ پرتاب مىكند، سپس ديگران، با سنگهاى كوچك به او مىزنند.
عبارت
«تدفن المرأة ...» ظهور در وجوب دفن دارد، و نمىتوان از اين ظهور چشم
[1]. وسائل الشيعة، ج 18، ص 374، باب 14 از
ابواب حدّ زنا، ح 1.
نام کتاب : آئين كيفرى اسلام نویسنده : ترابى شهرضايى، اكبر جلد : 1 صفحه : 530