نام کتاب : آئين كيفرى اسلام نویسنده : ترابى شهرضايى، اكبر جلد : 1 صفحه : 106
حشفه
ادخال شود- حدّ ثابت مىگردد. با وجود اين روايات، مطلب اجماعى است. براى نمونه
چند روايت را ذكر مىكنيم:
1-
عنه عن منصور بن حازم، عن أبي بصير، قال: قال أبو عبداللَّه عليه السلام إذا التقى
الختانان فقد وجب الجلد. [1] 2- محمّد بن عليّ بن الحسين بإسناده، عن عبيد اللَّه بن عليّ
الحلبي، قال:
سئل
أبو عبداللَّه عليه السلام عن الرجل يصيب المرأة فلا ينزل أعليه غسل؟ قال: كان
عليّ عليه السلام يقول: إذا مسّ الختان الختان فقد وجب الغسل، قال: وكان عليّ عليه
السلام يقول: كيف لا يوجب الغسل والحدّ يجب فيه؟ قال: يجب عليه المهر والغسل. [2] فقه الحديث: روايت اوّل، ملاك در وجوب و ترتّب حدّ را تماس و التقاى ختانين
مىداند. و در صحيحهى حلبى از امام صادق عليه السلام سؤال مىكند: مردى كه با زنى
جماع كرده و انزال نشده، آيا غسل بر او واجب است؟ امام عليه السلام فرمود:
اميرمؤمنان عليه السلام هميشه مىفرمود:- «كان عليّ عليه السلام يقول»، ظهور در
تكرار دارد- زمانى كه ختان با ختان تماس گرفت، غسل واجب مىشود؛ و اميرمؤمنان عليه
السلام مىفرمود: چگونه مسّ ختانين موجب غسل نباشد و حال آنكه حدّ واجب است. به
مجرّد تماس ختانين، به گردن مرد مهريه و غسل مىآيد.
از
اين روايت، دو مطلب استفاده مىشود: اوّل: براى واجب شدن غسل و ثبوت مهر و ترتّب حدّ، لازم نيست زيادتر از مسّ
ختانين دخول شده باشد. دوم: در كمتر از اين مقدار، امور مذكوره مترتّب نمىشود. روايت هر دو طرف
قضيه را متعرّض است. با اينكه سخن از مراتب دخول و وجوب غسل بوده، ولى اميرمؤمنان
عليه السلام آن را به مطلبى كه مسلّم بوده، يعنى وجوب حدّ در صورت التقاى ختانين
تشبيه كردهاند.
3-
محمّد بن الحسن بإسناده، عن الحسين بن سعيد، عن حمّاد، عن ربعي بن
[1]. وسائل الشيعة، ج 18، ص 367، باب 10 از
ابواب حدّ الزنا، ح 17.
[2]. همان، ج 1، ص 469، باب 6 از ابواب الجنابة،
ح 4.
نام کتاب : آئين كيفرى اسلام نویسنده : ترابى شهرضايى، اكبر جلد : 1 صفحه : 106