ترجيح دارد و به گونه ضعيف، حالت و ويژگى زنانه در وى ظهور
و بروز دارد.
آيا تغيير جنسيت براى وى جايز است يا خير؟ در پاسخ بايد
گفت: تغيير جنسيت در خنثاى مذكر نيز مانند خنثاى مؤنث داراى دو فرض است:
فرض اول: عمل
جراحى به منظور تبديل خنثاى مذكر به مرد كامل و حذف آلت تناسلى زنانه.
فرض دوم: عمل
جراحى به منظور تبديل خنثاى مذكر به زن و حذف آلت تناسلى مردانه.
فرض اول، در واقع اصلاح جنسيت است و نه تغيير جنسيت؛ چه
اينكه حالت مردانه در وى غلبه و ترجيح دارد و آلت تناسلى و علائم زنانگى كه در وى
به صورت ضعيف است به وسيله عمل جراحى و درمان پزشكى حذف مىشود. وى چه قبل از عمل
و چه بعد از عمل، به عنوان مرد شناخته مىشود، [1] الا
اينكه قبل از عمل براساس قرائن و امارات شرعى به عنوان مرد، موظف به انجام تكاليف
شرعى بوده است، ولى بعد از عمل، به مرد كامل تبديل شده و حقيقتاً به عنوان مرد (و
نه براساس قرائن و امارات شرعى) وظايف و تكاليف شرعى خويش را انجام مىدهد.
عمل جراحى تغيير جنسيت جايز است؛ چه اينكه عمل جراحى به
منظور معالجه و درمان و براى برطرف ساختن نارسايى جنسى و رفع تحير جنسى و برطبق
نظر پزشكانِ متخصص صورت گرفته است. بنابراين، منع شرعى وجود ندارد. اين عمل جراحى
كه به دليل ضرورت پزشكى و يا به دليل عسر و حرج صورت پذيرفته، نافى حرمت لمس حرام
و نظر حرام است و پزشك جراح و پرستار چنانچه مجبور به لمس و نظر به شرمگاه بيمار
باشد، مرتكب فعل حرام نشده است.
در فرض دوم، دليلى بر حرام بودن آن نداريم و شخص كه براساس
ملاكها و علائم شرعى به گروه مردان ملحق شده بود، با عمل جراحى به جنس مقابل
تبديل گشته و از اين به بعد، احكام زن بر وى جارى است، ولى اين عمل گاه مستلزم كار
حرام
[1]. ر. ك: سيد
محمد صدر، منهج الصالحين، ج 3، ص 644، مسأله 3710.