نام کتاب : قاعده فراغ وتجاوز نویسنده : حسينى خواه، سيدجواد جلد : 1 صفحه : 227
طهارت
دارد يا خير؟، الف: اگر شرط را وضوى خارجى دانسته و نماز
را به عنوان فعل واحد مشروط بدانيم، به طورى كه هر جزئى از اجزاى آن به صورت
مستقل، مشروط نباشد، با اين دو قيد، تجاوز از محلّ صدق مىكند و قاعدهى تجاوز
جريان دارد؛ بنابراين، در اثناى نماز نبايد به اين شكّ توجّهى كند.
ب: اگر شرط را وضوى خارجى بدانيم امّا مشروط را مجموع نماز ندانيم،
بلكه هر جزئى از اجزاى نماز به عنوان مشروط باشد، در اين صورت، قاعدهى تجاوز
جريان ندارد؛ و هنگام شكّ در اثناى نماز، لازم است نماز را قطع كند، وضو بگيرد و
مجدّداً نماز بخواند.
ج: اگر شرط را مسبّب از وضو كه همان طهارت قلبى است بدانيم، اين شرط از
شرائط مقارن محسوب مىشود و مانند ستر و استقبال خواهد بود. ايشان معتقدند گرچه از
آيهى شريفهى «إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ» [1] استفاده مىشود كه شرط، همان وضوى
خارجى است، امّا از روايت «لا صلاة إلّابطهور» [2] استفاده مىشود كه شرط همان طهارت است
و وضوى خارجى موجب تحقّق اين طهارت قلبى است. بنابراين، شرط طهارت محلّ معيّن شرعى
ندارد و ديگر قاعده تجاوز جريان ندارد.
اشكالات
ديدگاه محقّق عراقى رحمه الله
به
نظر مىرسد كلمات مرحوم محقّق عراقى نيز دچار اشكال است، و بر كلمات ايشان چند
ملاحظه وارد است.
ملاحظه
اوّل: اين كه ايشان در دو مثال، مشروط را به صورت متعدّد تصوير نمودند و
هر جزئى از اجزاى نماز عصر را مشروط مستقل براى شرطيّت نماز ظهر، و هر جزئى از
اجزاى نماز را مشروط مستقل براى طهارت تصوير نمودند، بسيار بعيد و