نام کتاب : قاعده فراغ وتجاوز نویسنده : حسينى خواه، سيدجواد جلد : 1 صفحه : 22
به
عنوان يكى از قواعد فقهى مهمّ نيز بحث كردهاند
[1]؛ لكن در كلمات قدما چيزى به عنوان قاعده فراغ و تجاوز وجود ندارد،
هر چند احاديثى كه مستند اين قاعده هستند در عبارات و كتب آنها وجود دارد.
مهمترين
مطالبى كه در بحث قاعده فراغ و تجاوز مورد توجّه بوده و لازم است بيان گردد،
عبارتند از:
1) مدرك وشرائطجريان قاعده؛
2) پاسخ به اين سؤال كه آيا قاعده فراغ و تجاوز يك قاعده است يا آن كه
اينها دو قاعده مستقل مىباشند؟
3) قاعده فراغ و تجاوز اصل است يا اماره؟ و اگر اصل است، جزء كداميك
از اصول عمليه مىباشد؟
4) محدودهى جريان قاعده كجاست؟ آيا به باب صلاة و طهارت اختصاص دارد و
يا در جميع ابواب فقه جارى است؟.
در
كتابهاى اصولى، به طور معمول، از اين بحث شروع مىكنند كه قاعده فراغ و تجاوز از
امارات است و يا از اصول عمليّة؟ لكن، ترتيب منطقى بحث اين است كه ابتدا ادلّه و
مدارك قاعده مورد بررسى قرار گيرد، و سپس اين بحث دنبال شود كه آيا اين قاعده از
امارات است و يا از اصول عمليّه؟
بنابراين،
لازم است ابتدا ادلّه و مدارك قاعده را مورد بررسى قرار دهيم؛ و بعد از آن، ديگر
مباحث موجود در قاعده كه محل اختلاف واقع شده است را بررسى نماييم.
امّا
قبل از آن، بايد تعريف قاعده فراغ و تجاوز، به طور اجمال، معلوم گردد.
تعريف
اجمالى دو قاعده
قاعده
فراغ عبارت است از: حكم ظاهرى به صحّت عملى كه شخص از انجام آن عمل، فارغ
شده است؛ به عنوان مثال: اگر مكلّف نمازى خواند و بعد از اتمام نماز، در
[1]- به عنوان نمونه، ر. ك: سيّد ميرفتّاح حسينى
مراغى، العناوين، ج 1، ص 152 به بعد؛ سيّد محمّدحسن بجنوردى، القواعد الفقهية، ج
1، ص 315 به بعد؛ شيخ ناصر مكارم شيرازى، القواعد الفقهية، ص 211 به بعد.
نام کتاب : قاعده فراغ وتجاوز نویسنده : حسينى خواه، سيدجواد جلد : 1 صفحه : 22