responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تلقيح مصنوعى نویسنده : فاضل لنكرانى، محمدجواد    جلد : 1  صفحه : 165

جواب دوم‌

چنان چه مادرى بميرد و بچه‌اى در شكم داشته باشد، اگر شكم مادر را پاره كرده و بچه را زنده بيرون آورند، در اينجا ديگر مادر فرزند را به دنيا نياورده است و ولادتى در كار نيست. در لغت آمده است:

ولدت المرأة ولاداً وولادة وأولدت: حان ولادها [1].

ولادت خروج از موضع طبيعى است و آنجا كه خروج از موضع طبيعى نباشد، ولادت معنا ندارد، در حالى كه عرف مى‌گويد مادر او اين زن است. پس بدين ترتيب با اين مثال نيز اين ديدگاه نقض مى‌شود.

احتمال وجود دو مادر براى فرزند تلقيحى‌

در اينجا اين احتمال نيز وجود دارد كه بگوييم اين فرزند دو مادر دارد. همان طور كه شخص مى‌تواند با شير خوردن، مادرى رضاعى نيز داشته باشد، از روى تنقيح مناط، چه بسا بتوان حكم كرد، اين جنينى كه نه ماه در شكم اين زن تغذيه كرده است و از او متولّد شده است، فرزند او محسوب شود. البتّه مادر نسبى او همان صاحب تخمك است و اين زن، مادر رضاعى او تلقّى خواهد شد. والحمد للّه ربّ العالمين 24/ 11/ 84


[1]. لسان العرب 15: 393، «ولد».آيت الله محمدجواد فاضل لنكرانى، بررسى فقهى-حقوقى تلقيح مصنوعى، 1جلد، مركزفقهى ائمه اطهار(ع) - قم، چاپ: دوم، 1389ه.ش.

نام کتاب : تلقيح مصنوعى نویسنده : فاضل لنكرانى، محمدجواد    جلد : 1  صفحه : 165
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست