در
مقابل ديدگاه نخست-/ يعنى حرمت تلقيح مصنوعى، كه ما نيز آن را اختيار كرديم-/
ديدگاه ديگر مبتنى بر جواز اين شكل از تلقيح است. مهمترين مستند اين ديدگاه دو
روايت است كه در زير به مطالعه و بررسى آنها مىپردازيم.
پيشتر
تذكر اين نكته لازم است كه اين روايات در كتاب وسائل الشيعة، جلد 28، باب سوم از
ابواب حد السحق و القيادة، آمده است. در اين باب پنج روايت وجود دارد، امّا اگر
مضمون و سند آنها را بررسى كنيم، به نظر مىرسد احاديث دوم، چهارم و پنجم يك حديث،
و احاديث اول و سوم نيز يك حديث باشند. بنا براين مستند اين ديدگاه را در قالب دو
روايت بيان مىكنيم.
روايت
نخست
روايتى
است كه شيخ طوسى در تهذيب نقل كرده است. جز او، ثقة الاسلام كلينى در كافى و شيخ
صدوق در فقيه آن را با اختلاف در سند و الفاظ، اما با مضمونى يكسان، نقل كردهاند.