responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ اصطلاحات منطقى نویسنده : خوانساری، محمد    جلد : 1  صفحه : 31

عالم خارج، و آن اخص از امكان ذهنى است.

«و امكان ذهنى كه عبارت از عدم علم بود به ضرورت خارجى، عام‌تر از امكان خارجى باشد. چه مقابل خاص عام‌تر از مقابل عام بود. پس بعضى ممكنات ذهنى در خارج ضرورى بود، و بعضى ضروريات خارجى در ذهن ممكن بود. و به اين اعتبار ممكن ذهنى شامل ممكنات حقيقى و بعضى ضروريات باشد» (اساس، 131).

إمكان خاصّ‌

(- ص 181)

إمكان ذهنى‌

عدم علم به ضرورت خارجى چيزى (- امكان خارجى).

«و امكان ذهنى كه عبارت از عدم علم بود به ضرورت خارجى، عام‌تر از امكان خارجى باشد» (اساس، 131).

إمكان عامّ‌

(- ص 179)

أمّهات مطالب‌

(- مطالب علمى)

إنّ‌

(- برهان إنّى ص 43) (-/ لمّ).

إنتاج‌

نتيجه دادن مقدمات در قياس، منتج بودن قياس (-/ عقم).

«شرط انتاج در اين شكل [اول‌] دو چيز است: يكى آنكه صغرى موجبه باشد، و دوم آنكه كبرى كلى باشد» (اساس، 193).

إنتفاء

1- سلب شدن، نفى شدن (-/ ثبوت).

«اگر ثبوت محمول موضوع را، يا انتفايش از او ضرورى بود، خالى نبود از آنكه مقتضى آن ضرورت يا مجرد ذات و حقيقت موضوع بود بى‌اعتبار امرى، يا به اعتبار امرى ديگر» (اساس، 132).

2- معدوم شدن، معدوم بودن.

«محمول وصف موضوع است و از انتفاء موصوف انتفاء صفت لازم، پس آنچه نباشد، از آن‌روى كه نباشد محال است كه او را صفتى باشد، پس هيچ صفت بر او حمل نتوان كرد» (درّة، 65).

إندراج‌

در بين مصاديق كليى داخل بودن، مانند اندراج افراد انسان در بين افراد حيوان، و

نام کتاب : فرهنگ اصطلاحات منطقى نویسنده : خوانساری، محمد    جلد : 1  صفحه : 31
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست