نام کتاب : فرهنگ اصطلاحات منطقى نویسنده : خوانساری، محمد جلد : 1 صفحه : 278
البته اعتبار و ارزش اين مواد يكسان نيست. و برحسب اينكه چگونه مادهاى
در قياس بكار رود، صناعات خمس بوجود مىآيد.
اين موادّ
مختلف عبارت است از:
1
محسوسات. 2- اوّليّات يا بديهيّات اوليّه يا ضروريّات. 3- مجرّبات يا تجربيّات. 4-
متواترات. 5- حدسيّات.
6-
قضايائى كه حدّ وسط آنها با آنها است (اين شش مادّه موادّ يقينى هستند و آنها را
يقينيّات مىنامند. و كاربرد آنها در برهان است). 7- مقبولات. 8- وهميّات. 9-
مشهورات. 10- مشبّهات. 11- مظنونات.
12-
مسلّمات. 13- مصادرات.
از آنجا
كه تصديقات مكتسب، بوسيله اقوال جازمه است، اقوال جازمهاى كه مفيد قولى جازم
يقينى باشد، يعنى به نتيجهاى يقينى منجرّ شود، برهان نام دارد.
و آنچه
مفيد رأيى مشهور يا مقتضى الزامى باشد جدل است.
و آنچه
مفيد اعتقادى جازم و غير مطابق باشد مغالطه يا جدل است.
و آنچه
مفيد اعتقادى غير جازم باشد خطابه است.
و آنچه
مفيد تخييل باشد شعر است.
جمله
اقوال جازمه كه در علوم و محاورات بكار مىرود، به اعتبار موادّ، يكى از اين پنج
قسم است. و هرقسم از اين انواع نيز خود مشتمل بر اصناف بسيار است. و تعلّم هريك از
اين انواع پنجگانه و اصناف آنها صناعتى است خاص.
مواضعه
وضع،
تواطى، قرارداد. (- تواطى، وضع، و دلالت وضعى).
«و آن امر
را به مواضعه و تواطى تعلقى نبود و به اين سبب در لغات مختلف نشود» (اساس، ص 65).
موجّهه
(- ص
170).
موصول
(- قياس
مركب موصول).
موضوع
1- يكى از
دو جزء قضيه، و آن آن جزئى است كه جزء ديگر بدان اسناد داده شده است. و بعبارت
ديگر موضوع آن است كه چيزى را براى آن اثبات كرده باشيم، يا از آن سلب كرده باشيم.
مانند «خدا» در قضيه «خدا دانا است» و «خدا عاجز نيست».
در بين
اقسام سهگانه لفظ مفرد، تنها اسم شايسته آن است كه موضوع واقع شود.
نام کتاب : فرهنگ اصطلاحات منطقى نویسنده : خوانساری، محمد جلد : 1 صفحه : 278