responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ اصطلاحات منطقى نویسنده : خوانساری، محمد    جلد : 1  صفحه : 230

علوم رياضى است (شفا، منطق، برهان، ص 98 و 99).

«مر هرعلمى برهانى را سه چيز بود: يكى را موضوع خوانند، و يكى را آثار ذاتى، و يكى را مبادى» (دانشنامه، ص 135). «و اما مبادى مقدماتى بوند، كه اصل آن علم باشند كه آموزنده را به آن مبادى نخست ببايد گرويدن، تا آنگاه آن علم را بداند» (دانشنامه، ص 137). «هرعلمى را سه چيز بود: موضوع و مبادى و مسائل. و موضوع علم آن‌چيز بود كه علم مشتمل بر بحث از اعراض ذاتى او بود. و مبادى علم قضايائى بود كه براهين آن علم مؤلّف از آن قضايا باشد، و در آن علم بر آن قضايا برهان نگويند، يا از جهت وضوح يا از جهت آنكه آن قضايا مسائل علمى ديگر بود، بلندتر يا خردتر از آن در مرتبه» (اساس، ص 393). «و قومى حدود را كه در فواتح علوم ايراد كنند از جمله مبادى شمرند، و به حقيقت از مبادى نبود. چه مبادى مقدمات بود، و حدود از قبيل مفردات بود. و بر جمله آنچه در فواتح علوم وضع كنند سه صنف باشد: صنف اول آنچه به هليت تنها وضع كنند، و آن مبادى علم باشد و آن را مقدمات موضوعه خوانند. و خالى نبود از آنكه بنفس خود بيّن بود يا نبود. و اول از اوليات و مجربات و امثال آن باشد، و آن را اصول متعارفه و القضايا الواجب قبولها خوانند. و مبادى علم مطلق از اين صنف بود و دوم يا چنان بود كه نفس متعلّم در بدايت تعليم به آسانى آن را اعتقاد كند اعتقادى ظنى يا تقليدى يا نه چنان بود. و اول را اصول موضوعه خوانند و دوم را مصادرات ... و بعضى منطقيان ميان اصل موضوع و مصادره فرق نكرده‌اند و بعضى فرق به اعتبارى ديگر كرده‌اند» (6- 395).

مبادى قياس‌

مبادى قياسات عبارتند از محسوسات، مجربات، متواترات، اوليات، مقدمات فطرية القياسات، مخيّلات، وهميّات، مشهورات مطلقه، مشهورات محدوده، مسلّمات، مشبّهات، مقبولات، مشهورات در بادى رأى، مظنونات (شفا، برهان، ص 21). (- مواد قياس).

مبدأ

اصل، آنچه چيز ديگر از آن ناشى شود.

(- مبادى، ص 239).

«و همچنانكه در علم خاص، اثبات مبدأ نتوان كرد، صاحب آن علم را با كسى كه منكر مبدأ بود يا بنانه بر آن مبدأ نهد منازعت نتواند بود» (اساس، 394). «و

نام کتاب : فرهنگ اصطلاحات منطقى نویسنده : خوانساری، محمد    جلد : 1  صفحه : 230
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست