نام کتاب : فرهنگ اصطلاحات منطقى نویسنده : خوانساری، محمد جلد : 1 صفحه : 229
يعنى ماهيّت آميخته با عرضيّات. امّا وقتى مىگوئيم «زيد انسان است»،
انسان تنها بر ماهيّت مطلقه او اطلاق مىشود، و تعيّنات او از اين مفهوم خارج است.
ماى
حقيقيه
(- ما، ص
225 و 247 و مطلب ماى حقيقيه، ص 247).
ماى شارحه
(- ما، ص
225 و مطلب ماى شارحه، ص 246).
مبادى
آنچه
چيزهاى ديگر بر آنها مبتنى باشند و از آنها ناشى شوند. و در منطق عبارت است از
تصورات و تصديقات معلوم كه ذهن با اتكاء بدانها و با پيوند دادن و تنظيم آنها به
كشف مجهول نائل مىآيد.
«فكر
عبارت از حركت ذهن است از مطلوب به مبادى معلوم، و سپس از مبادى معلوم به طرف
مطلوب» (منظومه سبزوارى، منطق، ص 8). «و مراد از فكر در اين موضع، توجيه ذهن است
به سوى مبادى مطالب، تا از آن مبادى متأدّى شوند به مطالب، به سبب ترتيبى كه آن
مبادى را داده باشند، و هيأتى كه ايشان را حاصل شده. و آن مبادى جارى مجراى ماده
باشد به نسبت با فكر. و هيأتى كه حاصل شده باشد از ترتيب آن جارى مجراى صورت»
(درّة، ص 1). «و مبادى يا تصورى است يا تصديقى. بجهت آنكه علم كه عبارت است از
حضور شىء در ذهن يا از حاضر در ذهن، چه علم را بر ادراك و مدرك هردو اطلاق
مىكنند، از دو بيرون نباشد ...» (درّة، ص 2).
مبادى
علوم
مقدماتى
كه اصل و پايه يك علم هستند و در آغاز آن علم قرار دارند و در آن علم بر آنها اقامه
برهان نمىشود. مثلا علوم متعارفه يعنى قضاياى بديهى كه در آغاز رياضى قرار دارد
[مانند اينكه نيمههاى دو مقدار مساوى با هم مساويند] همه از مبادى علم رياضىاند.
همچنين اصول موضوعه در هندسه اقليدس نيز از مبادى آن علم است.
مبادى
علوم بر دو قسمند: يكى مبادى عامّ كه در همه علوم يا در چند علم بكار مىرود. و
ديگر مباديى كه اختصاص به يك علم دارد. مبادى عام مثل اينكه «اجتماع نقيضين محال
است» كه از مبادى كليه علوم است. و مانند «دو مقدار مساوى با مقدار سوم خود
مساويند» كه از مبادى
نام کتاب : فرهنگ اصطلاحات منطقى نویسنده : خوانساری، محمد جلد : 1 صفحه : 229