نام کتاب : فرهنگ اصطلاحات منطقى نویسنده : خوانساری، محمد جلد : 1 صفحه : 225
م
ما
يكى از
مطالب و آن يا از معنى لفظ يا از حقيقت و ماهيت شىء سؤال مىكند. و بنابراين بر
دو قسم است: ماى شارحه و ماى حقيقيّه. و در منطق وقتى ما بطور مطلق گفته مىشود،
معنى اخير آن منظور است. «ما» چه شارحه و چه حقيقيه مفيد تصور شىء است بر خلاف
«هل» و «لم» كه مفيد تصديق است.
(- ص 246)
«مطلب ما،
و آن يا طلب معنى اسم را بود چنانكه عنقا چيست؟ و يا طلب حقيقت و ماهيت مسمّى را
چنانكه حركت چيست؟» (اساس، ص 351). «مطالب اصلى چهار شود: دو طالب تصور و آن ما و
أىّ بود، و دو طالب تصديق و آن هل و لم بود» (اساس، ص 352). «و به اين بحث معلوم
شد كه همه مطالب به قوت در هردو مطلب هل و ما كه يكى طالب برهان بود و ديگر طالب
حدّ حقيقى مندرج باشد» (اساس، ص 354).
مادّه
قياس
قضايائى
كه با تأليف آنها قياس حاصل مىشود، مقدمات قياس، صغرى و كبراى قياس.
(- مواد
قياس، ص 277 و صناعات خمس، ص 135) (-/ صورت قياس).
مانعة
الجمع
امورى كه
اجتماع و با هم بودن آنها محال است مانند سفيدى و سرخى، فلز و شبه فلز كه ممكن
نيست جسمى هم سفيد باشد هم
نام کتاب : فرهنگ اصطلاحات منطقى نویسنده : خوانساری، محمد جلد : 1 صفحه : 225