نام کتاب : فرهنگ اصطلاحات منطقى نویسنده : خوانساری، محمد جلد : 1 صفحه : 224
لم
(- مطالب
علمى).
لمّ
(- برهان
لمى) (-/ انّ).
«پس چون
با لمّ كنيم، گوئيم اين چوب را آتش رسيده است. و هر چوب كه آتش به او رسيده باشد سوخته
باشد. پس اين چوب سوخته است» (اساس، ص 309).
لم اثباتى
(- ص 249)
لم ثبوتى
(- ص 249)
لمّى
(- برهان
لمى) (-/ انّى).
«و روشن
شد كه اطلاق اسم برهان بر لمى و انى به تشكيك باشد. و به اين سبب برهان مطلق لمى
را گويند» (اساس، ص 367).
«و
ارسطاطاليس گفته است: باشد كه مطلوبى را كه در علمى بيان كنند اوسطى ديگر باشد از
علمى بلندتر. پس برهانى كه بر آن مطلوب از علم عالى بود لمى بود، و آنچه از سافل
بود انى بود» (اساس، ص 404).
له
يكى از
مقولات عشر بمعنى داشتن، دارا بودن، واجد بودن (- ملك، جده).
نام کتاب : فرهنگ اصطلاحات منطقى نویسنده : خوانساری، محمد جلد : 1 صفحه : 224