نام کتاب : فرهنگ اصطلاحات منطقى نویسنده : خوانساری، محمد جلد : 1 صفحه : 169
ق
قانون
قانون
معرّب كانن است كه لغتى يونانى است.
منطقيان
متأخر قانون مأخوذ در تعريف منطق را به «قضيّهاى كلّى كه شامل موارد جزئى بسيار
شود» تعريف كردهاند. مانند قضيّه «كلّ فاعل مرفوع».
اگرچه
قانون اصطلاحا در علوم مختلف به همين معنى بكار مىرود، امّا معنى «قانون» كه در
وصف منطق بكار رفته، همان معنى اصلى و لغوى آن است. و معنى اصلى و لغوى آنچنانكه
فارابى در احياء العلوم تصريح كرده هرافزار و آلتى است كه براى مصون ماندن از خطاى
حسّ در مورد كمّيت يا كيفيّت اجسام يا جز آنها بكار رود. مانند شاقول و پرگار و
خطكش و ترازوها و نظاير آن. آنگاه چنين مىگويد: «فإنّ القوانين المنطقيّة الّتى
هى آلات يمتحن بها فى المعقولات ما لا يؤمن أن يكون العقل قد غلط فيه، أو قصر فى
ادراك حقيقته تشبه الموازين و المكاييل الّتى هى آلات يمتحن بها فى كثير من
الاجسام ما لا يؤمن أن يكون الحسّ قد غلط فيه، أو قصر فى إدراك تقديره، و كالمساطر
الّتى يمتحن بها فى الخطوط ما لا يؤمن أن يكون الحسّ قد غلط أو قصر فى ادراك
استدارته» (احصاء العلوم فارابى، ص 54).
پس
همچنانكه برخى از آلات و ادوات موجب حفظ آدمى از خطاى در محسوسات مىشود، منطق هم
آلتى است كه موجب حفظ ذهن از خطاى در معقولات مىشود. بنابراين حق اين است كه آلت
قانونى به افزار سنجشى و افزار
نام کتاب : فرهنگ اصطلاحات منطقى نویسنده : خوانساری، محمد جلد : 1 صفحه : 169