responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 401

پاسخ

اين حديث گواه بر گفتار مخالف نيست زيرا:

به نظر مى رسد نهى از سوگند به جان پدران، به اين علت بوده كه پدران صحابه، غالباً اشخاصى مشرك و بت پرست بوده اند طبعاً چنين افرادى، احترام و قداستى نزد خداوند نداشتند كه انسان به آنها سوگند ياد كند. مؤيّد اين نظر، احاديث زير است كه مى فرمايد:

«لا تحلفوا ب آبائكم ولا بأُمّهاتكم ولا بالأنداد».[1]

«به پدران و مادران خويش و نيز به بت ها، سوگند ياد مكنيد».

«لا تحلفوا ب آبائكم ولا بالطّواغيت».[2]

«به پدران خويش و نيز به بتها، سوگند نخوريد».

با توجه به دو حديث فوق، مقصود از حديث نخست به دست مى آيد، و آن اينكه، هدف پيامبر، نهى عمر از سوگند ياد كردن به مظاهر شرك و مشركان بوده است، به گواه اينكه در كنار «آباء»، «انداد» و «طواغيت» وارد شده كه به معنى بتها و عناصر سركش است.بنابراين، نهى پيامبر، متوجه موردى خاص از سوگند بوده است.

بنابراين، به استناد حديث پيشگفته، چگونه مى توان گفت پيامبر گرامى (صلى الله عليه وآله وسلم)از سوگند به مقدساتى مانند اوليا و رسل الهى، نهى وجلوگيرى كرده است؟

2.جاء ابن عمر رجل فقال: احلف بالكعبة، قال: لا، ولكن احلف بربّ الكعبة فانّ عمر كان يحلف بأبيه، فقال رسول اللّه (صلى الله عليه وآله وسلم): لا تحلف بأبيك فانّ من


[1] سنن ابن ماجه:1/278.

[2] . سنن نسائى:7:7.

نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 401
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست