responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 378

پاداشى كه از عمل ديگرى نصيب انسان مى شود ارتباطى ندارد.

اصولاً پيكره حديث چه مستثنى « انقطع عمله» و چه مستثنى منه« إلاّ من ثلاث» ناظر به اعمالى است كه خود انسان به طور مستقيم انجام مى دهد و همگى با مرگ او گسسته مى شود جز اين سه عمل كه نتيجه دايمى دارد. و محور گفتگو مربوط به اين نوع كارها است و ارتباطى به پاداشى كه از عمل ديگرى به انسان مى رسد ندارد.

شبهه سوم

عبادات بر دو نوعند برخى از آنها نيابت پذيرند(مانند صدقه و حج) و برخى ديگر نيابت پذير نمى باشند (مانند نماز و قرائت قرآن و روزه) . در اين صورت چگونه فردى اين اعمال را به نيابت از ميت انجام مى دهد در حالى كه اين اعمال نيابت پذير نيست.

پاسخ

نيابت پذيرى و يا عدم نيابت پذيرى عمل را بايد از شرع گرفت، مثلاً: اسلام نيابت پذير نيست، هر چند انسان صد بار از طرف كافر به توحيد و رسالت پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)گواهى دهد سودى به حال كافر ندارد امّا روزه به گواهى روايات نيابت پذير است.

پيامبر گرامى (صلى الله عليه وآله وسلم)فرمود: من مات وعليه صيام، صامَ عنه وليّه.[1]

«هر كس بميرد و روزه اى بر ذمه او باشد، وارث او از جانب او روزه مى گيرد».


[1] صحيح مسلم:3/155، باب قضاء الصيام عن الميّت.

نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 378
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست