responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 370

درست است كه هر دو كلمه با «لام» مزين شده امّا مفاد اين حرف در لفظ جلاله، غير از مفاد آن در لفظ نبى است.

لام در لفظ «للّه» به معنى تقرب و انجام كار براى خداست در حاليكه لازم در واژه دوم به معنى مصرف و محل انتفاع است.اتفاقاً در قرآن هر دو تعبير وارد شده است:

در اين آيه مى فرمايد:

(قُلْ إِنّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَة أَنْ تَقُومُوا للّه).[1]

«بگو من به شما اندرز مى دهم كه براى خدا بپاخيزيد».

و در آيه ديگر مى فرمايد:

(إِنّما الصَّدقات للْفُقَراء).[2]

«زكات از آنِ فقرا است».

بنابراين نبايد اين نوع تعبيرها را نشانه شرك و پرستش غير خدا دانست. اتفاقاً همين تعبير در حديث سعد بن عباده وارد شده، همچنان كه در روايت خوانديم كه او آنگاه كه چاهى كند گفت:هذه لأُمّ سعد.

ميزان نيت است نه ظاهر عمل

محدثان از پيامبر گرامى (صلى الله عليه وآله وسلم)نقل كرده اند كه آن حضرت فرمود«إنّما الأعمال بالنيّات»[3]:« ارزش اعمال به نيّتهاست».

با توجه به اين اصل بايد ميان عمل يك فرد موحد كه گوسفندى را براى


[1] سبأ/46.

[2] . توبه/60.

[3] . صحيح بخارى:1/1.

نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 370
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست