نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 269
پيشوايان معصوم اوست، در روايت پيامبر خاتم و ادعيه ائمه اهل بيت (عليهم السلام)اين نوع توسل بسيار چشمگير و شفاف است.
اشكال دوم: مخلوق حق بر خدا ندارد؟
اين نوع توسل ها متضمن سوگند دادن خدا بر حقى است كه مخلوقى بر او دارد، در حالى كه هيچ مخلوقى حقى بر خدا ندارد.
پاسخ: حقوق مخلوق بر خدا به دو صورت متصور است:
الف: مخلوق از طريق رفتارى بر خالق حقى پيدا كند بسان حق يك طلبكار بر بدهكار، يك چنين حق ذاتى درباره مخلوق نسبت به خداى متعال امكان پذير نيست زيرا بنده خدا مالك چيزى نيست تا به وسيله آن بر خدا حقى پيدا كند.
ب: حقى كه خود خدا از طريق لطف و كرم براى مخلوق نسبت به خويش قائل شده و در حقيقت از طريق تفضل و لطفى كه نسبت به بنده خود دارد خود را بدهكار و او را طلبكار كرده است، تصور يك چنين حق گذشته از اينكه امكان پذير است، در قرآن شواهدى بر وقوع آن داريم.
قرآن گاهى خدا را وامگير و بنده اش را وام ده معرفى مى كند اين كه مى فرمايد: