نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 141
دستاويز تحريم كنندگان سفر
تا پايان قرن هفتم همه علما در اين مسأله اتفاق نظر داشتند كه سفر براى زيارت، امرى مباح بوده ومقدمه يك امر مستحبى اگر خود مستحب نباشد دست كم مباح و جايز است. ولى در اوايل قرن هشتم، ابن تيميه حديثى را كه ابوهريره آن را از پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)نقل كرده دستاويز خود قرار داد و با اجماع علما به مخالفت برخاست. روايت مورد نظر ابن تيميه، به سه صورت نقل شده است، و آنچه كه به صورت ظاهر مى تواند هدف او را تأمين كند دو صورت زير مى باشد:
1. «لا تشدّالرحال إلاّ إلى ثلاثة مساجد: مسجدى هذا، و مسجد الحرام، و مسجد الأقصى».[1]
«بار سفر بسته نمى شود مگر به سه مسجد: مسجد من، مسجد الحرام، مسجد الاقصى».
2. «إنّما يسافر إلى ثلاثة مساجد: مسجد الكعبة، ومسجدى، ومسجد إيليا».[2]
ابن تيميه به ظاهر اين حديث تمسك جسته و مدعى شده است كه براى انجام كارهاى عبادى، فقط به سه مورد مى توان سفر كرد، و زيارت قبر پيامبر كه يك امر عبادى و مستحب است داخل در اين سه مورد نيست.
[1] صحيح مسلم: 4/126، باب «لا تشد الرحال إلاّ إلى ثلاثة مساجد» از كتاب حجّ.صورت سوم حديث چنين است: تشد الرحال إلى ثلاث مساجد(صحيح مسلم:4/126). ناگفته پيداست اين لفظ كافى در اثبات مقصود ابن تيميه نيست زيرا اثبات جواز سفر بر اين سه، ملازم با تحريم آن به غير اين سه نيست. [2] . همان.
نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 141