responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 109

در اين صورت از آيه استفاده مى شود كه جامعه منافقان از چنين فيضى محرومند طبعاً جامعه با ايمان مشمول چنين لطف الهى خواهند بود وپيامبر هم به هنگام دفن و هم در مواقع ديگر بر سر قبر هر مسلمانى مى تواند بايستد و دعا كند.

زيارت قبور در سنت پيامبر

علاوه بر دو روايتى كه در آغاز بحث، پيرامون تحليل فلسفه اجتماعى زيارت، از پيامبر آورديم، بايد خاطر نشان سازيم كه، آن حضرت، خود نيز به قبرستان بقيع مى رفت و به زيارت قبور مسلمانان مى پرداخت.ذيلاً به گواهى تاريخ در اين باره توجه كنيد:

1.مسلم در صحيح خود از عايشه نقل مى كند كه پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)در آخرين بخش شب، خانه را به قصد زيارت بقيع ترك مى كرد و هر موقع وارد اين سرزمين مى شد به آنان چنين خطاب مى نمود:

«السّلام عليكم دارَ قوم مؤمنين وآتاكم ما توعدون غداً، مؤجّلون وإنّا إن شاء اللّه بكم لاحقون، اللّهمّ اغفر لأهل بقيع الغرقد».[1]


[1] در صحيح مسلم:3/63، كتاب جنائز، باب «ما يقال عند دخول القبور» شارحان جمله (وَآتاكُمْ ما توعدون غداً) را چنين تفسير مى كنند:أي جائكم ما توعدون بوقوعه في الغد».

همچنان كه جمله «مؤجلون» را چنين تفسير مى كنند:«أي وأنتم مؤجلون والأجل هنا مدّة ما بين الموت إلى النشور».

در اين صورت معنى جمله همان خواهد بود كه در بالا گذشت.

و «غرقد» درختى است كه در سرزمين بقيع فراوان مى رويد از اين جهت نام بقيع، بقيع الغرقد ناميده مى شد.

نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 109
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست