نام کتاب : سلفى گرى در آيينه تاريخ نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 27
«متعتان كانتا على عهد رسول الله(صلى الله عليه وآله وسلم) وأنا أنهى عنهما وأعاقب عليهما».[1]
ما درباره اين دو تحريم، بيش از اين سخن نمى گوييم، زيرا بنابر اختصار است.
در ميان تابعان اين دو روش به اوج خود رسيد. ابوحنيفه (80 ـ 150) به خاطر كم بودن احاديث صحيح در نزد او، قاعده هاى قياس و استحسان را به بالاترين وجه پايه فقه خود قرار داد، در حالى كه امام شافعى (150ـ 204) قياس را پذيرفته ولى درباره استحسان مى گويد: من استحسن فقد شرّع.[2]
ابوحنيفه، معتقد به حيل شرعى بوده و بسيارى از حرامها را از طريق حيل شرعى، حلال مى كرد تا آنجا كه بخارى براى افكار ابوحنيفه بابى گشود و به نقد آنها پرداخت.[3] ابوحنيفه اين مطلب را با تأسيس قاعده «فتح ذرائع» انجام مى داد در حالى كه مالك (ـ179) به شدت با اين قاعده مخالف بود و قاعده ديگرى را جايگزين آن كرد به نام «سدّ ذرائع».[4]
از اين بيان، نتيجه مى گيريم كه فقيهان اين قرون بعد از رسول
[1] احكام القرآن، جصاص، ج2، ص 152; السنن الكبرى، بيهقى، ج7، ص 206. [2] مصادر الفقه الاسلامى و منابعه، ص 253. [3] صحيح بخارى، ج9، ص 32، باب الاكراه. [4] الموافقات، ج4، ص 112.
نام کتاب : سلفى گرى در آيينه تاريخ نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 27