responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آيات مشكله قرآن نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 72

مطلب ششم [1]

مقصود از « اَلَّذِى بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاحِ» كيست؟

( وَ اِنْ طَلَّقْتُموُهُنَّ مِنْ قَبْلِ اَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَ قَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ ما فَرَضْتُمْ إلاّ اَنْ يَعْفُونَ اَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاحِ وَ اَنْ تَعْفُواَ اَقْرَبُ لِلتَّقْوى وَلا تَنْسَوْا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ اِنَّ اللّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ)(بقره، آيه 237)

« هرگاه زنان خود را پيش از آنكه با آنها نزديكى كنيد، طلاق داديد وبراى آنها مهر معين كرده بوديد در اين صورت نصف آن را بپردازيد مگر خود زنان عفو كنند و يا كسى كه گره نكاح در دست او است، عفو نمايد، و اگر عفو كنيد به تقوى نزديك تر است، فضيلت و بخشش را ميان خود فراموش مكنيد، به راستى خدا به آنچه كه انجام مى دهيد بينا است».

مورد بحث، تفسير ( الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاح) است، آيا منظور شوهر است چنان كه دانشمندان اهل تسنن آن را بر گزيده اند و نويسنده تفسير نيز همين نظر را


[1] مربوط به مطلب 25 ص 95 و به بعد از كتاب « تفسير آيات مشكله» و هدف از عنوان آيه، رد احاديثى است كه مى گويد: مقصود از « من بيده عقدة النكاح» همان « ولى زوجه» است.
نام کتاب : آيات مشكله قرآن نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 72
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست