نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 9 صفحه : 92
متکئون: اتکاء بدو معنی آید یکی نشستن با اطمینان دیگری تکیه کردن منظور از آن در آیه معنی اول است. جبلا:
منظور از جبل مردمان است، اما چون جبلّت طبیعتی است که شیء بر آنها بنا
نهاده شده است، مراد از آن مردمانی است که بر شرک و اطاعت شیطان خو گرفته
بودند. اصلوها: صلی: به معنی دخول و ملازمت است «اصلوها»: داخل آن شوید و در آن پایدار باشید.
شرحها
در آیه 12 خواندیم: إِنَّا نَحْنُ نُحْیِ الْمَوْتی وَ نَکْتُبُ ما
قَدَّمُوا ...، ظاهرا به همان مناسبت در این آیات مسئله معاد مطرح شده است،
آنهم به دنبال قول مشرکان که در مقام استهزاء میگفتند: این وعده کی خواهد
بود؟ در این آیات میخوانیم: وقوع قیامت با یک صیحه شروع میشود، و همه
از بین میروند، با نفخ صور دوم همه زنده میشوند، آن گاه مقداری از حالات
اهل بهشت و اهل جهنم در آیات شریفه آمده است. 48- وَ یَقُولُونَ مَتی هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ. منظور از «وعد» وعده قیامت است، «ان کنتم» خطاب است به رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و مؤمنان. 49- ما یَنْظُرُونَ إِلَّا صَیْحَةً واحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَ هُمْ یَخِصِّمُونَ. منظور از صیحه واحده، نفخ صور اول است که در جای دیگر فرموده: وَ
نُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ
إِلَّا مَنْ شاءَ اللَّهُ زمر یر
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 9 صفحه : 92