responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 9  صفحه : 369

که با عمارت چند متری می‌شود به آسمانها راه یافت به نظر می‌آید: فرعون در اثر اصرار مرد مؤمن و عدم موافقت درباریان در رابطه با قتل موسی با این دستور خواسته موقعیت خویش را در مقابل درباریان و مردم تا حدی حفظ کند و گرنه آن احمق می‌دانسته که این کار شدنی نیست.
وَ کَذلِکَ زُیِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَ صُدَّ عَنِ السَّبِیلِ وَ ما کَیْدُ فِرْعَوْنَ إِلَّا فِی تَبابٍ.
منظور از سُوءُ عَمَلِهِ ظاهرا انکار نبوت موسی و مجادله با اوست، یعنی این چنین شیطان، عمل قبیح او را در نظرش خوب متجلّی کرد و از راه حقّ بازش داشت این حیله و تدبیرش نیز جز در خسران و تباهی نیست کاری از پیش نمی‌برد جمله وَ ما کَیْدُ ... حکایت حال ماضی است.
38- وَ قالَ الَّذِی آمَنَ یا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أَهْدِکُمْ سَبِیلَ الرَّشادِ.
از این آیه آنها را به پیروی از خود که پیروی از موسی است فرا خوانده مراد از سبیل رشاد در مقابل سخن فرعون است که نظر خویش را سبیل الرشاد خوانده راه کمال همانست که در آیات بعدی بیان می‌شود.
39- إِنَّما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا مَتاعٌ وَ إِنَّ الْآخِرَةَ هِیَ دارُ الْقَرارِ.
این همان واقعیتی است که همه انبیاء بیان فرموده‌اند نکره آمدن «متاع» برای «قلّت» و کمی است نظیر قُلْ مَتاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ نساء/ 77 مراد از «القرار» ظاهرا خلود و ثبات است نه عدم تغییر و از بین رفتن کهولت از اشیاء، و اللَّه العالم.
40- مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فَلا یُجْزی إِلَّا مِثْلَها وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ.
مصداق سبیل رشاد است و آن اینکه گناهکار فقط به قدر گناهش کیفر می‌بیند
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 9  صفحه : 369
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست