نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 9 صفحه : 319
مطویات: طی: پیچیدن. مطوی پیچیده شده جمع آن مطویات است. صور: شیپور. در قاموس و اقرب گوید: صور شاخی است که در آن میدمند، آن ده بار در قرآن مجید آمده و همه درباره قیامت است. صعق:
در اقرب الموارد گوید: «صعق الرعد صعقا: اشتد صوته» پس صعق شدت صوت رعد
است، راغب صاعقه را صیحه بزرگ گفته است مراد از آن در آیه مرگ است که لازمه
صاعقه زدگی میباشد. زمر: (بر وزن صرد) دستهها و فوجها. مفرد آن زمره
است در صحاح گوید: الزمرة: المجاعة من الناس و الزمر: الجماعات» آن فقط دو
بار در قرآن مجید آمده است. خزنتها: آن جمع خازن به معنی محافظ و نگهبان است، خزن (بر وزن فلس) به معنی حفظ و نگهداری است، خزانه (بکسر اول): محل حفظ شیء. حافین: احاطه کنندگان. «حف القوم بالشیء: اطافوا به» در نهج البلاغه آمده « حفت الجنة بالمکاره ...
شرحها
این آیات نوعی برگشت به مطالب گذشته و بیان آنها در قالب دیگری است،
ابتداء خلقت کائنات و تدبیر آنها را به خدا منحصر میکند، نتیجه این سخن
آنست که معبود، باید خدا باشد، لذا میگوید: ای جاهلان آیا میخواهید جز
خدا را پرستش کنم؟
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 9 صفحه : 319