responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 9  صفحه : 309

55- پیروی کنید بهترین چیزی را که از جانب خدایتان نازل شده، پیش از آنکه عذاب به ناگهان آید حال آنکه نمی‌دانید.
56- (مبادا که بعد از رسیدن عذاب) کسی بگوید: ای تأسف بر آنچه در طاعت خدا کوتاهی کرده و از مسخره گران شدم.
57- یا بگوید: اگر خدا هدایتم می‌کرد از اهل تقوی می‌بودم.
58- یا چون عذاب را به بیند بگوید: ای کاش برگشتی داشتم و از نیکوکاران می‌شدم.
59- بلی آیات من به طرف تو آمد، آنها را تکذیب کردی و تکبر نمودی و از کافران شدی.
60- روز قیامت خواهی دید که چهره‌های آنان که به خدا دروغ بسته‌اند، سیاه است، آیا در جهنم متکبران را اقامتگاه نیست؟
61- (ولی) خدا اهل تقوی را به سبب فوزشان نجات می‌دهد، عذابی به آنها نمی‌رسد محزون نمی‌شوند.

کلمه‌ها

اسرفوا: اسراف به معنی تجاوز از حد است در هر کاری که انسان می‌کند هر چند که در انفاق مال مشهورتر است (راغب).
لا تقنطوا: قنوط (بضمّ اول) مأیوس شدن از خیر. «قنط قنوطا: یئس».
بغتة: بغت: ناگهان. «بغتة» شاید اسم مصدر باشد.
حسرتی: حسرت: اندوه و غم بر آنچه از دست رفته است.
جنب: پهلو و طرف. جنب اللَّه جانب و ناحیه خداست. که طاعت و امر اوست.
فرطت: افراط: تجاوز بیشتر، تفریط. کوتاهی و تقصیر بیشتر.
ساخرین: مسخره کنندگان. مفرد آن «ساخر» است.
کرة: رجوع و برگشتن.
مثوی: اقامتگاه. «ثواء»: اقامت.

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 9  صفحه : 309
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست