responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 9  صفحه : 226

گویی دویدن و تند رفتن را می‌بخشد (مجمع البیان) توارت: موارات: پوشاندن و مستور کردن. تواری: مستور شدن. «توارت» آفتاب مستور شد.
حجاب: آن در اصل مصدر است به معنی پنهان کردن و منع از داخل شدن به معنی پرده نیز آید، مراد از آن در آیه پرده است.
طفق: شروع کرد، آن فعلی است مخصوص به اثبات، «ما طفق» گفته نمی‌شود.
سوق: (بضمّ اول) ساقها.
رخاء: نرمی، آرامی. اقرب الموارد گوید: رخاء باد ملایمی است که چیزی را حرکت نمی‌دهد.
اصاب: صوب: قصد و نزول. اصابه: درک، طلب، اراده، منظور از آیه معنای اخیر است.
اصفاد: صفد (بر وزن شرف) زنجیری است که با آن دستها را به گردن می‌بندند، جمع آن اصفاد است:
زلفی: تقرب و نزدیکی. مقام و منزلت.

شرحها

در این آیات دو جریان درباره حضرت سلیمان علیه السّلام نقل شده که هر دو مانند داستان داود حکایت از نوعی خطیئه و ترک اولی دارد یکی مشغول شدن به تماشای اسبان و غفلت از نماز، دیگری افتادن جسدی بر تخت سلیمان و توبه او.
آیا منظور آنست که به رسول خدا بفرماید: مواظب باش که چنین نکنی نظیر: فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَ لا تَکُنْ کَصاحِبِ الْحُوتِ قلم/ 48؟ به عبارت دیگر

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 9  صفحه : 226
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست