نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 9 صفحه : 165
به هر نیکو کار چنان پاداش داده خواهد شد، رجوع شود به آیه 80 از این سوره. 112-
وَ بَشَّرْناهُ بِإِسْحاقَ نَبِیًّا مِنَ الصَّالِحِینَ این آیه که بعد از
بشارت به غلام حلیم و بعد از جریان قربانی آمده است به طور حتم نشان
میدهد که ذبیح اسماعیل بوده نه اسحاق چنان که در نکتهها خواهد آمد، یعنی:
به او ولادت اسحاق را بشارت دادیم که پیامبر و از جمله صالحین خواهد بود،
آمدن صالحین بعد از «نبیا» دال بر اهمیت صلاح است و گرنه پیامبر غیر صالح
نخواهد بود. 113- وَ بارَکْنا عَلَیْهِ وَ عَلی إِسْحاقَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِما مُحْسِنٌ وَ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ مُبِینٌ. لفظ
«ذریتهما» قرینه است که برکت در فرزندان و کثرت اولاد است که آن همه
پیامبران از نسل آن دو به وجود آمدند، همه انبیاء بنی اسرائیل و اسماعیل و
فرزندان او از نسل آن دو بزرگوار هستند، مُحْسِنٌ وَ ظالِمٌ حاکی است که
برکت فقط راجع به محسنین است.
نکتهها
ذبح عظیم کدام است؟
در رابطه با آیه وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ گفته شد: المیزان آن را
قوچی دانسته که به ابراهیم آورده شد عظمتش بعلت من عند اللَّه بودن آن
است. طبرسی نیز از ابن عباس و غیره، قوچ نقل کرده است ولی به نظر میآید: که ذبح عظیم: کشتار و قربانی همه ساله مراسم حج باشد که میتواند یاد آور آن عشق عالی باشد.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 9 صفحه : 165