responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 67

در آیه: یاران است چنان که از ابن عباس نقل شده است.
وقود: هیزم و مانند آن که وسیله آتش‌افروزی است. و قد: افروخته شدن آتش.
حجاره: سنگها مفرد آن حجر است. احجار نیز مانند حجاره است ولی در قرآن مجید نیامده است.
ازواج: جمع زوج و آن به زن و مرد و به نر و ماده هر دو اطلاق می‌شود (زوج و زوجه لغت غیر فصیح است مفردات راغب).
مطهره: اسم مفعول است از تطهیر یعنی پاک گردیده از تمام آلودگیها

شرحها

پس از بیان سه گروه مؤمن، کافر و منافق و مآل کار آنها، این آیات همه مردم را مخاطب قرار داده که بیائید پروردگار خویش را بپرستید که او شما و گذشتگان شما را آفریده است وسائل زندگی را در اختیار شما قرار داده و قرآن معجز بیان را برای شما نازل کرده برای اهل ایمان و عمل، بهشتها فراهم آورده است.
21- یا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ.
لفظ «ربکم- خلقکم» به عنایت آنست که: پرستش رب و خالق یک امر قابل قبول است و شما به پرستش کسی خوانده می‌شوید که شما را آفریده و پروریده است و این شگفتی ندارد.
لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ متعلق است به «اعبدوا» و نتیجه آنست یعنی پرستش خدا شما را تقوی کار می‌کند، آری توجه به «رب» و پرستش او مولد روح تقوی است،

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 67
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست