نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 340
در نتیجه این آیه نازل شد و مجامعت در شب و خوردن تا طلوع فجر حلال گردید. در
روایات اهل سنت نیز نظیر آن نقل شده است. واحدی در اسباب النزول و ابن
کثیر در تفسیر خود و دیگران نقل کردهاند که: خوردن و آمیزش با زنان فقط تا
وقت نماز عشاء جایز بود و اگر کسی غفلت میکرد تا فردا شب لازم بود در
همان حال بماند، گروهی از جمله عمر بن الخطاب بعد از وقت عشاء طعام خورده و
با زنان آمیزش کردند. بنا بر این حکمی که قبلا آمده بود با آیه قرآن
نسخ شده نه اینکه: یک آیه، آیهای دیگر را نسخ کرده است، فقط این سؤال
میماند که شاید اشکال کنند: حکم اولی تا حدی خالی از حرج نبوده: صبر از
آمیزش با زنان در تمام ماه و گرسنه و تشنه ماندن 24 ساعت در بعضی از مواقع
برای همه مقدور نیست حال آنکه فرموده: ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ
مِنْ حَرَجٍ حج/ 78. اگر این قضیه حتمی باشد به نظر نگارنده حکم اولی
کاملا موقت بوده تا به زودی نسخ شود و مسلمانان عملا بدانند که در شریعت
اسلام اندازه قدرت و توانایی آنها در نظر گرفته شده به دلیل این که حکم
روزه که بوی حرج از آن میآمد نسخ گردید. به عقیده عدهای: نسخی در بین
نیست، آیه فقط حکم اولی را بیان میکند «کُنْتُمْ تَخْتانُونَ»«خبر از
گذشته نیست» بلکه «کنتم» برای حال است مثل «کانَ اللَّهُ عَلِیماً» وانگهی
«تاب- عفا» لازم نگرفته که پس از گناه باشند بلکه با عنایت اولی نیز بکار
میروند معنی آیه چنین میشود: در شب صیام آمیزش با زنان بر شما حلال است.
خدا از اول میدانست که اگر حلال نکند شما بر خودتان خیانت کرده معصیت
خواهید کرد لذا به شما توجه فرمود و از سختگیری گذشت، حالا که اینطور است
با زنان آمیزش کنید و تولید نسل نمایید، وانگهی تا طلوع فجر بخورید و
بنوشید. نگارنده این قول را بهتر میدانم مگر آنکه روایات
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 340