responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 340

در نتیجه این آیه نازل شد و مجامعت در شب و خوردن تا طلوع فجر حلال گردید.
در روایات اهل سنت نیز نظیر آن نقل شده است. واحدی در اسباب النزول و ابن کثیر در تفسیر خود و دیگران نقل کرده‌اند که: خوردن و آمیزش با زنان فقط تا وقت نماز عشاء جایز بود و اگر کسی غفلت می‌کرد تا فردا شب لازم بود در همان حال بماند، گروهی از جمله عمر بن الخطاب بعد از وقت عشاء طعام خورده و با زنان آمیزش کردند.
بنا بر این حکمی که قبلا آمده بود با آیه قرآن نسخ شده نه اینکه: یک آیه، آیه‌ای دیگر را نسخ کرده است، فقط این سؤال می‌ماند که شاید اشکال کنند: حکم اولی تا حدی خالی از حرج نبوده: صبر از آمیزش با زنان در تمام ماه و گرسنه و تشنه ماندن 24 ساعت در بعضی از مواقع برای همه مقدور نیست حال آنکه فرموده: ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ حج/ 78.
اگر این قضیه حتمی باشد به نظر نگارنده حکم اولی کاملا موقت بوده تا به زودی نسخ شود و مسلمانان عملا بدانند که در شریعت اسلام اندازه قدرت و توانایی آنها در نظر گرفته شده به دلیل این که حکم روزه که بوی حرج از آن می‌آمد نسخ گردید.
به عقیده عده‌ای: نسخی در بین نیست، آیه فقط حکم اولی را بیان می‌کند «کُنْتُمْ تَخْتانُونَ» «خبر از گذشته نیست» بلکه «کنتم» برای حال است مثل «کانَ اللَّهُ عَلِیماً» وانگهی «تاب- عفا» لازم نگرفته که پس از گناه باشند بلکه با عنایت اولی نیز بکار می‌روند معنی آیه چنین می‌شود: در شب صیام آمیزش با زنان بر شما حلال است. خدا از اول می‌دانست که اگر حلال نکند شما بر خودتان خیانت کرده معصیت خواهید کرد لذا به شما توجه فرمود و از سختگیری گذشت، حالا که اینطور است با زنان آمیزش کنید و تولید نسل نمایید، وانگهی تا طلوع فجر بخورید و بنوشید. نگارنده این قول را بهتر می‌دانم مگر آنکه روایات
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 340
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست