نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 282
الصَّابِرِینَ که اگر مردان موحد در راه هدف و توحید
استقامت ورزند پیروز خواهند شد و گرفتاریهای پنجگانه را جبران خواهند کرد و
در محیطی آکنده از توحید براحتی زندگی خواهند نمود آری وَعَدَ اللَّهُ
الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ
لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ ... نور/ 55. 156- الَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ. این
آیه صفت «الصابرین» در آیه فوق است یعنی صابران در تحمل فشار مصائب یک
تکیهگاه محکم دارند و آن استرجاء و توجه به خدا و نظم جهان است یعنی به
هنگام مصیبت میگویند: چه شده، چیز غیر منتظرهای پیش نیامده، ما همه ملک
خدائیم و همه به سوی او باز میگردیم فلان و فلان رفتند ما هم خواهیم رفت،
هر چه داریم از خداست. إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ دلالت بر حال دارد یعنی
هم اکنون در حال رجوعیم، قدم به قدم، لحظه به لحظه به سوی او برمیگردیم،
رجوع الی اللَّه ظاهرا رجوع به ابدیت و ثبوت و بقاء است، از این جهت نیکان و
بدان همه به سوی خدا بر میگردند. چنان که فرموده: کُلٌّ إِلَیْنا
راجِعُونَ انبیاء/ 93 در تفسیر عیاشی از حضرت صادق صلوات اللَّه علیه از
رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله نقل شده چهار چیز است در هر کس باشند خدا
او را از اهل بهشت گرداند هر کس پناهش لا اله الا اللَّه باشد. هر کس خدا نعمتش دهد گوید: الحمد للَّه. هر کس گناهی از او سر زند گوید: استغفر اللَّه و هر کس بلائی به او رسد گوید: انا للَّه و انا الیه راجعون. 157- أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ. ظاهرا
مراد از «صلوات» رحمتهای عمومی و از «رحمة» رحمت خصوصی است، چون آنها که
در راه خداوند جهاد کرده و متحمل مشقات میشوند از دو
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 282