نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 271
خصوص
نماز انفرادی است نه نماز جماعت، زیرا قطع نظر از اینکه بعید است اسلام
زنان را از ثواب جماعت در مساجد محروم کند، روایاتی هست که زنان پشت سر
رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله نماز جماعت میخواندهاند: 1- در فقیه
باب القبلة نقل شده: آن گاه که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله در مسجد
القبلتین به طرف کعبه برگشت، زنان و مردان که پشت سرش بودند برگشتند تا
اینکه «قام الرجال مقام النساء و النساء مقام الرجال». 2- در فروع کافی کتاب نکاح باب «ان المؤمن کفو المؤمنة» (ج 5/ 339) در
حالات جویبر صحابی نقل شده که با زنش برای نماز از منزل خارج شدند ظاهرا
منظور آنست که پشت سر رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله نماز صبح
خواندهاند. 3- مشهور است که در مکه علی علیه السّلام و حضرت خدیجه کبری پشت سر رسول خدا نماز میخواندند رجوع شود به تواریخ. 4- در تفسیر برهان و صافی ذیل آیه یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ ... احزاب/
59 نقل شده: سبب نزول آیه آن بود که زنان در مسجد پشت سر رسول خدا نماز
میخواندند شب که برای نماز مغرب و عشا و صبح برای نماز صبح به مسجد
میرفتند جوانان سر راه آنها نشسته مزاحمشان میشدند تا آیه فوق نازل
گردید. 5- در وسایل کتاب الصلاة ابواب القبلة ج 3/ 216 از امام علیه
السّلام نقل شده چون به بنی اشهل خبر تحویل قبله را دادند آنها در نماز
بودند زنان در جای مردان و بالعکس قرار گرفتند ولی مثل اینکه در روایات
دیده نشده که فاطمه زهرا صلوات اللَّه علیها در مسجد به نماز جماعت حاضر
شده باشد.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 271