نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 253
135- گفتند: یهودی یا نصرانی شوید تا هدایت یابید، بگو: نه بلکه از دین ابراهیم پیروی میکنیم که پیرو حق بود و از مشرکان نبود. 136-
بگوئید: به خدا و به آنچه به ما نازل شده ایمان داریم و نیز به آنچه به
ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط نازل گشته و آنچه به موسی و
عیسی داده شده و آنچه به پیامبران دیگر از خدایشان داده شده ایمان داریم و
میان هیچ یک از آنها فرقی نمیگذاریم و به خدا تسلیم هستیم. 137- پس اگر
یهود و نصاری نیز مانند شما ایمان آوردند حقا که هدایت یافتهاند و اگر
روی برتافتند بر عناد و لجاج هستند، خدا تو را از شر آنها کفایت میکند و
او شنوا و دانا است. 138- دین ابراهیم رنگ خدایی است و کیست که رنگش از رنگ خدایی بهتر باشد و ما او را عبادت کنندگانیم. 139-
بگو آیا با ما درباره خدا محاجه میکنید با آنکه او خدای ما و خدای شماست و
اعمال ما برای ما و اعمال شما برای شماست و ما به خدا اخلاص گریم. 140-
یا میگوئید: ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط یهودی یا نصرانی
بودند؟ بگو آیا شما داناترید یا خدا؟ کیست ظالمتر از آنکه خبر قاطع خدا را
که در نزد او است کتمان کند، خدا از اعمالی که میکنید غافل نیست. 141-
آن جماعتی است که در گذشته، آنچه کردند برای خودشان است و آنچه شما
کردهاید برای خودتان است و شما از اعمالی که آنها میکردهاند مسئول
نمیشوید.
کلمهها
حنیف: حنف (بر وزن عمل) میل به حق. حنیف یعنی مایل به حق. حنیف یعنی مایل از باطل، مراد از آن در آیه موحد بودن است. مشرکین:
شرک (بکسر شین) به معنی عمل شرک و شریک و نصیب آید، اشتراک: شریک قرار
دادن است. شرک اقسامی دارد: شرک
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 253