نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 221
که بدون سابقه و بدون تقلید از دیگران، آفریده است. قضی: در اصل به معنی فیصله دادن و در آیه به معنی اراده است. بکلمنا: تکلیم و تکلم به معنی سخن گفتن است نه به سخن در آوردن. جحیم: آتش بزرگ، آتش بزرگی که در گودال بزرگی است (صحاح- قاموس).
شرحها
در این آیات آنان که با حق در پیکار هستند و آنان که درباره خدا و نظام
عالم به خرافه چسبیدهاند از قبیل: فرزند داشتن خدا و چرا به همه وحی
نمینماید بازگو و محکوم شدهاند. 114- وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَ سَعی فِی خَرابِها. مشرکان
مکه، مسلمین را از دخول مسجد الحرام مانع میشدند چنان که از حضرت صادق
صلوات اللَّه علیه نقل شده است، وانگهی به نظر میآید که یهود مدینه نیز
راجع به مساجد اسلامی زمزمههایی میکردهاند که نتیجه آن تعطیل مساجد و
تخریب آنها بود، لذا لازم شده که قرآن مجید برای صاف شدن محیط و توجه
مسلمین این مطلب را بررسی کند. گفتهاند: آیه راجع به حمله «تیطس رومی»
است که هفتاد سال بعد از عیسی علیه السّلام به بیت المقدس حمله کرده و آن
را با خاک یکسان کرد. و گویند: اشاره به جنگهای صلیبی و یا به فتنه قرامطه است که بعدها واقع شد، این احتمالات بسیار ضعیف و غیر قابل قبول هستند. به
هر حال مساجد پایگاههای توحید در روی زمین و موجب آرامش قلوب میباشند
مساجد محل پخش انوار توحید و دروس انسانیت و همبستگی است،
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 221