نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 178
85- پس از آن پیمان، شما آنهائید که خودتان را میکشید و گروهی از
خودتان را از دیارشان بیرون میکنید و بر ضد آنها به گناه و ظلم هم پشتی
میکنید، و اگر به صورت اسیر از پیش شما آیند، فدیه داده (آزادشان میکنید)
حال آن که بیرون کردنشان بر شما حرام بود، آیا به بعضی از تورات ایمان
آورده و بعضی را انکار میکنید، نیست سزای چنین کسی در دنیا جز خواری و روز
قیامت به شدیدترین عذاب برگردانده شوند و خدا از آنچه میکنید، بیخبر
نیست. 86- همان کسانند که زندگی دنیا را به بهای آخرت خریدند در نتیجه عذاب آنها سبک نمیشود و از کسی یاری نه بینند.
کلمهها
احسان: نیکی کردن. حسن (بضم- حاء) به معنی نیک، نیکی و زیبایی است. القربی: قرب به معنی نزدیکی است اعم از نزدیکی زمانی یا مکانی یا نسبی، نزدیکی نسبی را قرابت و قربی گویند. حسن: آن در آیه اسم است به معنی نیک. تولیتم:
ولی (بر وزن فرق) در اصل به معنی نزدیکی و کنار هم بودن است تولی از باب
تفعل به معنی اعراض، دوست اخذ کردن و سرپرستی آید، مراد از آن در آیه،
اعراض است. معرضون: اعراض به معنی برگشتن و بیاعتنایی است. «معرضون» بیاعتنایان. تسفکون: سفک: خونریزی بقره/ 30 «تسفکون» میریزند. دیار: خانهها. مفرد آن دار است. اقررتم: اقرار به معنی اعتراف میباشد «اقررتم» اقرار و اعتراف کردید. تشهدون: شهادت از مشاهده اخذ شده و آن خبری است قائم مقام مشاهده و دیدن.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 178